Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter taxiolyckan: "De äldre är rädda"

Efter den svåra olyckan i fredags kommer nu kritik mot färdtjänsten.
– De äldre är rädda, de tycker chaufförerna kör väldigt fort, säger Christer Johansson på DHR i Örebro.

Annons

Det var på fredagsförmiddagen som en taxi kolliderade med en mötande bil i korsningen Borgmästargatan-Bredgatan. Enligt polisen ska flera vittnen ha sett att taxichauffören körde så pass fort att han inte kunde hålla kvar bilen på sin sida utan åkte över refugen och krockade med en mötande bil. I taxin färdades en 80-årig kvinna. Kent Jensen, vd för Örebro läns taxi, bekräftar nu att det var en färdtjänstkörning.

– I övrigt vill jag inte kommentera olyckan mer förrän jag fått uppgifter från polisen, säger han. Jag vet i nuläget inte heller hur fort det gick, men det är det jag nu försöker få fram. Men visst, mycket tyder ju på att det gått alldeles för fort.

Kent Jensen är dock noga med att poängtera att oavsett om man kör färdtjänst eller vanlig taxibil så ska lagar och regler följas.

– Självklart. Det gäller för dig och mig också. Kör man färdtjänst och känner att man inte hinner med så måste man kontakta ledningscentralen och berätta det. Då kan det problemet lösas.

Men farten är ett problem, menar Christer Johansson, styrelseledamot i DHR:s Örebroavdelning och den som har kontakt med myndigheterna när det gäller färdtjänstfrågor.

– Vi får in mängder av klagomål när det gäller chaufförerna. De kör för fort och pratar samtidigt i mobiltelefon. Det här kommer upp gång på gång.

Lisa Bystedt är områdeschef på Länstrafiken. Hon berättar att de får ta emot en del klagomål från kunderna att resorna går för fort, men den största delen klagomål handlar om förseningar.

Det kan inte vara så att chaufförerna känner sig pressade att köra i kapp tiden, och då kör för fort?

– Nej, jag hoppas verkligen inte att det är så. Vi ska transportera en kund enkelt och tryggt och har rutiner för det. Om chauffören är försenad så får han omplanera resan och därmed hoppa över nästa kund i körplanen.

Lisa Bystedt påpekar att det är svårt att veta om en chauffören kört för fort eller inte. Ofta står ord mot ord. Kunden klagar men företaget som kör färdtjänstresorna hävdar att allt gått rätt till.

Men från och med i sommar ska man få ett nytt tekniskt system som ska göra det lättare att kontrollera hur fort det gått från en punkt till en annan. ISA heter det och står för ”Intelligent stöd för anpassning av hastighet”.

– Det här införs i all anropsstyrd trafik som färdtjänst, särskoleskjutsar och sjukresor från och med 1 juli och syftet är att kunna gå tillbaka i loggen och se om hastigheten har överskridits och hur många som i så fall kör för fort, säger hon.

Läs också:

Körde extremt snabbt - med 80-årig kvinna

Taxiolyckan: Chaufför körde färdtjänstresa

Mer läsning

Annons