Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kick för helaMikaelskolan

I måndags var det premiär för den nya omgången av Klass 9A, som spelats in på Mikaelskolan i Örebro. I den nya säsongen hamnar inte bara eleverna i fokus, utan även lärarna.
– Det har varit en tuff resa, säger Therese Flemström, svensk- och en-gelsklärare på skolan.

Annons
Lärarna Henrik Moradi, Erik Ängshagen, Therese Flemström och Patrik Ekelöf.

När SVT:s ”superpedagoger” Stavros Louca, Gunilla Hammar Säfström och Thomas Holmqvists tar sig an en ny klass på bästa sändningstid är uppgiften även att coacha lärarna och hjälpa dem att höja nivån i undervisningen. Att utomstående har åsikter på undervisningen har varit en ny erfarenhet för lärarlaget.

– Som lärare är man inte van vid att någon annan lärare tittar på vad man gör och kommer med kommentarer, säger Therese Flemström, som i huvudsak blivit coachad av Gunilla Hammar Säfström.

”Jättegivande”

Erik Änghag en, SO-lärare, menar att han har förändrat sin undervisning efter coachningen.

– För mig personligen har det här varit jättegivande. Jag tror att jag har blivit bättre på allt från mitt rörelsemönster i klassrummet till att följa upp vad jag gjort, säger han.

Inför seriestarten går SVT ut hårt: ” När pedagogerna (...) kommer till Klass 9A på Mikaelskolan i Örebro är elevernas kunskaper under all kritik. Lärarna har ingen kontroll över sina elever och undervisningen blir lidande.” Trots det känner sig lärarna inte särskilt uthängda eller utpekade, samtidigt som de menar att de inte var helt beredda på upplägget.

– De var tydliga med att de inte valt den sämsta skolan i Örebro och att de i så fall skulle valt en annan skola. De sa att de ville ha en typisk svensk skola och spä på skoldebatten, säger Henrik Moradi, idrottslärare.

Hittills har de medverkande lärarna fått se tre av seriens åtta avsnitt, där 400 inspelningstimmar kokats ner till sammanlagt fyra timmar.

– Det är inga osanningar som visas, samtidigt som det är ihopklippt och uppbyggt så att det ska locka en viss publik, säger Henrik Moradi.

– SVT har ju en tydlig bild av vad de uppnå och det blir förenklat ibland, håller Patrik Ekelöf med.

Henrik Moradi menar att lärarlaget var väldigt medgörligt under inspelningen och gick med på alla ändringsförslag som SVT:s pedagoger hade.

– I efterhand undrar jag om vi verkligen behövde gå med på allt, men vi kände att det var värt att prova, säger han.

– Vi gav oss in i det här förutsättningslöst och prestigelöst för att få maximal utdelning, säger Therese Flemström.

Ska bli bestående

En viktig del av programmet, som spelades in under höstterminen förra året, är att förändringen ska bli bestående och hålla i sig under våren. Målet är att hela klassen ska bli behörig till gymnasiet och lärarna kan avslöja att eleverna har fått bättre betyg. Tanken är också att arbetet ska smitta av sig till övriga skolan och att inte bara 9A ska gynnas av den energiinjektion som tv-inspelningen medfört.

– Det viktigaste har inte varit att rädda klass 9A, utan att rädda övriga och kommande klasser också, säger Henrik Moradi.

– Jag tror att fler höjt betygen och nått målen i de andra niorna också, säger Erik Änghagen.

En morot

I maj eller juni återkommer inspelningsteamet för att se hur det har gått med klassens slutbetyg, vilket enligt lärarna fungerar litet som en morot för att hålla ångan uppe.

– Ja lite, nu jäklar ska de få se, säger Therese Flemström och skrattar.

– Vi känner att vi är på gång och nu vill vi inte backa, säger Erik Änghagen.

Klass 9A

Den första säsongen av Klass 9A spelades in på Johannesskolan i Malmö och sändes våren 2008. Serien blev då flerfaldigt prisbelönad.

Den nya omgången har spelats in på Mikaelskolan i Örebro och kommer att sändas under våren i åtta avsnitt.

De medverkande pedagogerna Stavros Louca och Gunilla Hammar Säfström har båda jobbat som lärare i mer än 30 år och Thomas Holmqvist är utbildningsledare och arbetar med lärarlaget.

Mer läsning

Annons