Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Expert: "Vilseledande marknadsföring"

Lena Carlsson, vd på branschorganisationen Smycken och Klockor, är bekymrad över Örebro Guldhandels säljmetoder.
– Det är vilseledande marknadsföring, säger hon.

Annons

örebro. Hon menar att det är lätt att låta sig lockas av höga kampanjpriser, som i slutändan ibland innebär en förlust för kunden.

– Det kanske tyvärr är så att de fladdrande tusenlapparna drar till sig folk, och sen tänker folk inte på att handlaren räknar bort någonting. Alla räknar inte ut vad det blir exakt per gram, säger hon.

I fallet med guldkedjan som NA undersökte säger hon att det är fel av handlaren att bara betala för en del av kedjan i stället för hela vikten. Örebro Guldhandel motiverar det med att man bara betalar för ”rent guld”. En bluff menar Lena Carlsson.

– 18 karat kan aldrig bli rent guld. 18 karat är 75 procent i guld. Resten är legering för att ge guldet olika färger. Det är som köttbullar, det är inte heller rent kött.

190 kronor grammet blev i stället bara 139 kronor per gram.

– Det är vilseledande marknadsföring. Det är en guldkedja, det finns inget att dra av för att komma ner i 139 kronor grammet.

2012 fick Konsumentverket in rekordmånga anmälningar mot guldföretag, 62 stycken. Under 2013 har 34 hittills kommit in.

Under 2011 var anmälningarna 26 stycken. Därefter har antalet ökat rejält. 62 under 2012 och 34 – bara under 2013. Ungefär hälften av anmälningarna gäller vilseledande eller otydlig prisinformation. De flesta finns på internet.

– Många tillämpar ett så kallat kampanjpris, men har varit otydliga med hur konsumenten kan få det höga priset, säger Maria Johansson, jurist på Konsumentverket.

Örebro Guldhandel erbjuder 190 kronor per gram 18 karat guld. Men i slutändan blir priset lägre efter att handlaren räknat bort vikt.

– De måste betala för det vikten är i 18 karat så att konsumenten själv kan förstå vad han eller hon kan få. Annars måste det framgå väldigt tydligt vad som avses.

Att använda sig av otydliga prisberäkningar, som i fallet hos Örebro Guldhandel, är inte tillåtet.

– Näringsidkaren får enligt marknadsföringslagen inte använda sig av felaktiga påståenden, till exempel om produktens pris, grunderna för prisberäkningen eller särskilda prisfördelar.

Mer läsning

Annons