Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farlig hållplats kanske flyttas

Hållplatsen vid Centralpalatset på Olaigatan kommer sannolikt att flyttas ett stycke på gatan.
– Jag ska jobba för det, säger kollektivtrafikansvarige Bo Fredriksson.

Annons
Problem. De två hållplatserna mitt emot varandra har gett trafikproblem. Och risken är att de som väntar på bussen kan få på sig snö och is från det branta taket på Centralpalatset.

På Olaigatan finns två hållplatser mitt emot varandra. När två bussar stannar till stoppas trafiken upp helt, och en riskfylld trafiksituation uppstår. Cyklister åker slalom mellan bussarna, i bland på trottoarerna. Dessutom finns risk för snöras från Centralpalatsets branta tak.

Och kritiken har inte uteblivit. Efter att trafikanter, resenärer och fastighetsägare hört av sig till kommunen och skrivit insändare och debattartiklar i NA lovar nu Bo Fredriksson att ta tag i saken.

– Vi måste göra något åt det här. Det är inte bra som det är, säger Bo Fredriksson.

Hans förslag är att hållplatsen vid centralpalatset flyttas i riktning mot Karolinska skolan. Den på motsatta sidan av gatan får stå kvar.

– Utanför skolan är gatan bredare, det finns en refug i mitten, det är öppet in mot skolgården och det går att få plats med ett väderskydd.

När tror du flytten blir av?– Efter årsskiftet hoppas jag. Men än är det inte ”ett hundra klart”, jag måste processa fram det här, och sanktionera det hos politikerna.

Måste det till ett beslut i nämnden?– Nej, det räcker med ett samrådsförfarande, svarar Bo Fredriksson.

Hållplatsen sattes upp i samband med att busstrafiken lades om i våras. Tidigare fanns den på Storgatan.

– Jag känner ju till det här kvarteret sedan tidigare, att det också kan vara problem på vintern med istappar och snö som kan falla ned.

Varför hamnade då hållplatsen där från början?– Det ingick i det här paketet med Järntorgets utformning, där många varit inblandade. Och kollektivtrafiken kom långt ned. Generellt sett tycker jag kollektivtrafiken bör komma med tidigare i planeringen – innan man börjar med ritningar, säger Bo Fredriksson.

Mer läsning

Annons