Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler ska lockas att flexresa

Att kunna ringa och boka tid för en bussresa när man själv vill åka. Många gillar idén med flextrafiken. Nu vill kommunen öka marknadsföringen och målet är att fördubbla antalet resenärer på två år.

Annons
Rum för fler. Britt Persson är en av cirka 1 500 resenärer som varje månad utnyttjar flextrafiken i Örebro. Det finns dock rum för fler och kommunen hoppas att kunna öka intresset genom marknadsföring.

När flextrafikens bussar stannar vid Lucullus på Storgatan kliver Britt Persson av. Hon åker en till två gång i veckan med den här typen av kollektivtrafik. Hon tycker att det fungerar jättebra.

– Ja, det är fantastiska chaufförer, som ställer upp allt vad de kan, säger hon.

Är det svårt att få tid för en buss?

– Det är klart att ibland kan man få vänta länge, sedan kanske det är en liten nackdel att man får åka runt väldigt mycket. Har man en tid att passa kan det ju vara lite svårt. Men det får man ta. Det positiva överväger, säger Britt Persson.

Flextrafiken innebär att det går att ringa och beställa tid för en buss, som då stannar vid en förutbestämd plats. Det kostar inte mer än vanliga bussar. Det här infördes 2008 för att främst tillgodose äldres och funktionshindrades behov. En tanke var att det skulle minska färdtjänstresorna med 40 procent, men det målet har inte nåtts. Det har bara blivit 17 procent.

Kunde varit bättre

– Ja, det kunde ha varit bättre utifrån den målsättning som vi hade från början, säger Bo Fredriksson, driftsansvarig för kollektivtrafiken.

Vad ska ni göra nu?

– Nu går vi ut på bred front med marknadsföring. Bussarna är uppskattade av dem som reser och vi tror att det är fler som skulle kunna vara intresserade. I dag kan vem som helst åka flextrafik, säger han. Fler flexpunkter där bussarna stannar är en åtgärd för att locka fler resenärer. En annan är att det ska gå att göra undantag och skjutsa till resenärens dörr om det är möjligt rent praktiskt. På sikt vill man även utöka trafikens områden.

– Flextrafiken kör i de områden där de flesta färdtjänstresenärerna bor. Det är många som vill ha i andra områden, och det hade vi skissat på redan när vi startade. Vi skulle behöva ha fler fordon och fler områden, och det kommer ju in på sikt, säger Bo Fredriksson.

Mer läsning

Annons