Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera brister hos KFÖ

Revisionsbyrån har hittat flera brister hos KFÖ, avdelningen som förvaltar Örebro kommuns fastigheter. Dålig kontroll. Beställningar saknas. Företag utan avtal får jobb. Det ökar risken för ”ekonomiska oegentligheter”, enligt revisorerna.

Annons

För fyra månader sedan träffades politikerna i fastighetsnämnden med bekymrade miner. Då hade NA publicerat en granskning av den kommunala fastighetsavdelningen, KFÖ. Politikerna var eniga om att KFÖ skulle utredas ordentligt.

– Vi ska vända på varenda sten, sade fastighetschefen Åsa Bellander på mötet.

I dag träffas politikerna i fastighetsnämnden igen. Revisionsrapporten som ligger framför dem berättar nästan exakt samma sak som NA:s granskning:

1. KFÖ:s beställare bryter mot sina egna avtal och gynnar företag med högre priser.

2. De köper av företag som kommunen inte har avtal med.

3. De gör muntliga beställningar som inte går att spåra.

4. De godkänner fakturor utan underlag. Ibland står det bara ”arvode för utfört arbete” och liknande.

Revisorerna har dessutom hittat flera märkliga beställningar som ”kräver vidare utredning”, till exempel fyra beställningar som skrevs först efter det att fakturan kom in. Politikerna måste nog även fundera över sitt eget ansvar. En stor del av revisorernas kritik gäller nämligen systemfel. Det saknas till exempel riktlinjer som handlar om vänskapsförhållanden och gåvor från leverantörer. Det enda som finns är den nolltolerans som infördes efter NA:s granskning och en central riktlinje om bjudresor.

Det saknas också tydliga beslut och riktlinjer kring vilka företag som KFÖ ska köpa tjänster av. De som jobbar på KFÖ är osäkra på hur Lagen om offentlig upphandling ska tolkas, konstaterar revisorerna, och det är kanske inte så konstigt eftersom ”skriftliga instruktioner består endast av ett e-postmeddelande”.

Det här är bara några exempel på de brister som revisorerna pekar på. Rapporten ger en bild av att kontrollen inte fungerar, vilket i sin tur beror på att det saknas riktlinjer och beslut uppifrån.

Många frågetecken kvarstår. I juni sades det att granskningen skulle gälla både systemet och enskilda beställare ”för att kunna utesluta eventuella jäv, mutor eller oegentligheter i annan form”. Men revisorerna skriver i rapporten att det inte ingick i deras uppdrag att undersöka mutmisstankar eller att undersöka varför vissa företag gynnas mer än andra.

Varför inte?

– Man gjorde någon form av avgränsning i det här första skedet, men det stannar ju inte upp med det här arbetet, säger fastighetschefen Åsa Bellander.

Kommer ni ge revisionsfirman i uppdrag att fortsätta utreda det här alltså?– Det kan inte jag svara på i dag, det får nämnden ta ställning till, säger Åsa Bellander som i övrigt inte vill kommentera rapporten.

Klicka på länkarna till höger under den här artikelns ingress om du vill studera revisorernas rapport.

Mer läsning

Annons