Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygets dag firades

I år fyller Svenskt flyg hundra – men Örebro flygklubb har bara funnits i 74 år.

Annons
Stans enda helikopter. Gunnar Johansson fanns på plats för att bjuda på en flygtur.

Tillsammans med flertalet av landets flygklubbar firade ÖFK flygets hundraårsdag med öppet hus i helgen.

– Det var tre år sedan vi arrangerade Flygets Dag här ute, säger nuvarande ordförande Anders Tenor.

– Arrangemanget som brukade gå med 50  000 kronor i överskott gick då med ett underskott på 75 000 kronor. Det är stora pengar för en liten ideell förening, förklarar han.

Den här helgen var det ett lågbudgetarrangemang utan inträde och med egna flygmaskiner.

– Ska vi arrangera Flygets Dag någon mer gång med inhyrda maskiner måste arrangemanget vara i hamn före uppvisningen, säger Anders Tenor.

Han, som under en rad av år drev det framgångsrika Örebroföretaget Ory, valdes i våras till ny ordförande i klubben.

– Jag hade egentligen inget intresse av posten efter ett långt liv som egen företagare. Men jag ställde upp om jag fick 90 procent av rösterna. Jag fick 99 procent, så det gick ju inte att backa ur ...

Efter ett turbulent år har ÖFK nu på nytt fått luft under vingarna. Både bildligt och bokstavligt talat.

– Ekonomin har tillfrisknat. Vi har väldigt små utgifter och alla fortsätter att jobba ideellt, förklarar Tenor.

Antalet medlemmar har ökat något, men framförallt har antalet flygtimmar gått upp.

– Under årets sju första månader har vi haft nästan 460 flygtimmar i klubben. Det är en ökning med ungefär 60 timmar.

Något som märks i kassaböckerna då hyran av klubbens flygmaskiner tillsammans med årsavgiften är de stora inkomstkällorna.

– Underhållet av maskinerna är våra stora utgifter, säger Tenor och berättar att klubben omsätter mellan 700 000 och 800 000 kronor per år.

Örebro flygklubb har ett 90-tal medlemmar i sitt led. Är privatflyget ett miljöhot?– Nej, vi förbrukar förhållandevis lite bränsle, eller 33-35 liter i timmen i snitt. Det kan tyckas mycket, men med tanke på att vi flyger cirka 20-22 mil på den tiden så innebär det en förbrukning på cirka 1,6 liter milen. Ungefär som en större bil, svarar Tenor.

– Och vårt tvåsitsiga ultralätta plan drar bara 0,6 liter/milen, tillägger han.

För första gången. Nikita Lundvall från Örebro flög för första gången i ett litet fyrsitsigt plan. Det var lite pirrigt när vi landade, säger hon och tänker på sidvinden och det lätta planet.

Mer läsning

Annons