Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsens framtid hänger i luften

Ska Örebro flygplats få bygga ut? Om en vecka avgörs det i mark- och miljödomstolen. Nödvändigt för framtiden, anser bolaget. Men miljön behöver en helhetssyn, säger myndigheter.

Annons

– Två stora knäckfrågor finns i ärendet, säger rådmannen Anders Lillienau, vid Mark- och miljödomstolen.

– Bullret är den ena. Så är det i princip alltid när det handlar om flygplatser. Bullret är den stora miljöpåverkan.

– Den andra huvudfrågan är om det räcker att flygplatsen bara förändrar sitt tillstånd, för att få förlänga banan. Eller om bolaget måste söka nytt tillstånd för hela sin verksamhet.

Nödvändigt tycker flygplatsen

– En förlängning av start- och landningsbanan är helt nödvändig för framtiden, säger Mikael Smedberg, vd för Örebro flygplats AB.

Ingen myndighet har hittills sagt nej till utbyggnad, men Naturvårdsverket, länsstyrelsen och Örebro kommun vill att flygplatsen söker om ett helt nytt tillstånd, i stället för att fortsätta bygga vidare på gamla.

-Med flera äldre tillstånd är det svårt att få en överblick över hela verksamheten, säger Mattias Wahll, på Örebro kommuns miljökontor som ska kontrollera att flygplatsen följer kraven på miljön.

-Dessutom vill vi skärpa kraven vad gäller bullret. I de gamla tillstånden är kraven inte lika hårda, säger han.

Behövs för stora plan

Från Örebro flygplats AB framhåller man att banan måste förlängas med 680 meter - 280 meter åt norr och 400 meter åt söder - för att de stora planen ska kunna lyfta fullastade och fulltankade. Man har inte angett om det innebär en ökning av flygtrafiken.

Men längre banor ger bättre konkurrenskraft. Och nu säger Mikael Smedberg:

– Verksamheten ska öka, det är målet för framtiden.

Så de som bor nära flygplatsen kommer att märka av mer trafik?

– Det blir mer trafik men inte nödvändigtvis mer buller för dem som bor närmast. Bullret kan öka en bit bort, säger Mikael Smedberg.

Läs hela uppslaget i dagens NA. Det går att köpa lösnummer via länken nedan!

Örebro flygplats

1979 öppnade Örebro flygplats. Flygplatsen är regional, utan statligt stöd.

Flygplatsen ägs sedan 2012 av Region Örebro, 45 procent, Örebro kommun 45 procent, Karlskoga och Kumla 5 procent var. Förra ägare var Länstrafiken.

År 2000 gick flygplatsen med vinst. Då ändrades branschen och förlustår började. Från 2003 till 2013 har ägarna gett driftbidrag på mellan 22,8 och 16 miljoner kronor kr per år. 2013 fick man skjuta till extra. 2014 var driftbidraget 25 miljoner kronor. Fram till och med 2006 fick man även statligt stöd, 2-4 miljoner kronor per år.

Chartertrafik startade 1995. Örebro är nu fjärde störst i landet på det, statliga flygplatser inräknade.

På frakt är Örebro störst av regionala flygplatser.

Örebro flygplats är numera utskeppningshamn för MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Något man är stolta över och ser som en styrka.

En reguljär linje för passagerartrafik går till Malmö. Köpenhamnslinjen lades ner 2013. Prioriterat är att åter få reguljär linje till en större flygplats i Europa. Med längre bana hoppas man på mer längre charter.

Mer läsning

Annons