Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Folk kan säga: 'Jävla idiot, var har du varit!'"

Förseningar, överfulla bussar, bussar som inte kommer alls.
Lägg även till samtrafik som försvunnit, ändrad linjesträckning och snöröjningsproblem.

Annons

Där har ni en kort sammanfattning av den kritik som riktats mot stadsbussarna de senaste månaderna.

I busspersonalens rastrum vid Järntorget sitter ett tiotal chaufförer. En av dem är Edina Isakovic. Hon är också skyddsombud och har arbetat länge, både som chaufför och som facklig förtroendevald. Hon är bekymrad. Aldrig någonsin har hon och hennes kolleger fått ta emot så mycket kritik som nu.

"Jävla idiot"– Det händer att folk går på bussen och säger ”jävla idiot, var har du varit? Jag har stått och väntat i 20 minuter”, säger Edina.

– Jag kan förstå deras ilska men vi som kör bussarna kan inte göra så mycket. När den nya tidtabellen togs i bruk så var det alldeles för snålt med tid ute på linjerna för att det skulle fungera. Även om det hade varit barmark så skulle vi haft förseningar. Det har vi också påpekat för ledningen, säger Edina.

Men det finns andra orsaker till förseningarna också.

– Örebro har blivit en storstad. Det är mycket mer trafik i rörelse nu, fler bilar som vi ska tampas med. I rondeller och stora korsningar kan vi bli stående länge och vänta på vår tur att få köra. När det varit dåligt plogat så kommer vi inte ens fram med våra stora bussar på vissa gator. Är det halt så kör alla försiktigt. Sådana situationer uppstår hela tiden.

Tar också tid

– Att kontantbetalningen på bussarna är borta är bra men när folk ska betala med sms och fylla på sina kort så tar det också tid som sinkar oss, säger Edina.

Kollegerna i rastrummet håller med henne. Alla har sina egna historier att berätta. Men de vill inte uppge sina namn. Flera av dem har inte fast anställning och de upplever att deras kritik inte välkomnas av ledningen.

– Vi känner oss stressade. Att vara bussförare är egentligen ett kul jobb, vi träffar många trevliga passagerare men nu är det inte roligt. Vi gör så gott vi kan men att börja ett arbetspass med att vara försenad och sedan få skäll är jobbigt. Det tar bort arbetsglädjen, säger en bussförare.

Puckelpisten

I vinter har gatorna varit som ”rena puckelpisten”, för att citera en chaufför. Precis som vägbulor och kullerstenar bidrar det till förseningar.

– Vanliga bilister kanske passerar en sådan sträcka en eller två gånger om dagen, medan vi gör det fyra gånger i timmen. Varje gång måste vi bromsa in, vilket tar tid. De som har gjort tidtabellen har inte tänkt på det, säger en annan.

Edina Isakovic tycker att ledningen har ställt upp någorlunda för bussförarna internt genom att lyssna på kritiken. Däremot tycker hon inte att de ställt upp för dem utåt.

– Det är oss alla skäller på. Ingen har tagit oss i försvar eller svarat på insändarna i tidningen.

Hon har fått signaler från ledningen att tidtabellen ska ändras. Fast inte förrän till våren.

– Det låter bra men för oss är det lite sent, säger Edina.

Mer läsning

Annons