Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag nöjdast med serveringstillstånden

Företagen har blivit allt nöjdare med hur kommunens myndighetsutövning fungerar. Det visar den servicemätning som SKL, Sveriges kommuner och landsting har, gjort.

Annons

Enligt NKI, nöjd kund index, för 2014 hade Örebro 73 på en skala upp till hundra. Det ska jämföras med 61 året före.

– Förvaltningarna har gjort ett mycket bra internt arbete så att kommunen nu har en företagsservice i toppklass bland Sveriges kommuner, säger kommunalrådet Lennart Bondeson (KD), i ett pressmeddelande

Mätningen omfattar brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljötillsyn, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

Högst NKI-betyg får serveringstillstånd med 77 på indexskalan. Därefter kommer brandtillsyn samt miljötillsyn och livsmedelskontroll på 74. Markupplåtelse och bygglov hade 68.

NKI-mätningen visar resultat för sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

Mer läsning

Annons