Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ger otydlig information

Telefonkedjan Mobilizera är otydlig vad gäller information vid köp av abonnemang och startavgifter. Det menar juridikstudenten Victor Aronsson.

Annons

För ett par veckor sedan köpte Victor Aronssons 21-åriga lillasyster Isabelle ett abonnemang hos Mobilizera i Örebro. Erbjudandet tyckte hon lät bra då man skulle få en Iphone på köpet.

Men eftersom Isabelle ville kontrollera att abonnemanget verkligen var så bra som det verkade, tog hon kontakt med sin storebror efter köpet.

Victor Aronsson studerar rättsvetenskap vid Örebro universitet och har tidigare jobbat på telefonföretaget 3.

– Jag reagerade på att det inte fanns några avtalsvillkor angivna i avtalet, säger Victor Aronsson.

Gick tillbaka till butiken

Isabelle gick därför tillbaka till butiken för att få sina avtalsvillkor. Victor Aronsson följde med henne.

Isabelle frågade om det gick bra att få tillbaka alla pengar om hon skulle ångra sig.

Det skulle gå bra, sa försäljaren.

Hon bestämde sig för att tacka nej till abonnemanget men var ändå tvungen att betala startavgiften på 250 kronor.

– Mobilizera ansåg att startavgiften var förbrukad. Men när jag frågade försäljaren hur det kommer sig, svarade han att det har med deras avtal med 3 att göra. Men jag vet att det inte ska påverka och att startavgiften ska ingå i ångerrätten, säger Victor Aronsson.

Det hela slutade med att Isabelle betalade startavgiften eftersom hon inte orkade bråka om en småsumma.

Principfråga

Victor Aronsson menar att det hela är en principfråga.

– Marknadsföringen är otydlig och deras beteende är inte okej, säger han.

Säljaren Faruk Fazlic på butiken Mobilizera i Vågen i Örebro tycker inte att telefonkedjan är otydlig när det kommer till köp av abonnemang och startavgifter.

– Vi har öppet köp i 14 dagar och den gäller vid obruten plombering av en vara. Det går inte att sälja varan vidare om mobilen till exempel är använd, säger han.

Varför får kunden inte tillbaka startavgiften när man ångrar ett abonnemang?

– Det beror på vilken operatör kunden väljer att teckna sitt abonnemang hos. Tecknar man med 3 så får kunden inte tillbaka startavgiften på 250 kronor.

Tror du att kunden uppfattar det?

– Ja, det tror jag, säger Faruk Fazlic.

Kedjan har blivit anmäld hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) åtta gånger sedan i slutet av december förra året.

Mer läsning

Annons