Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hala stenar fäller cyklister

Cyklister - se upp för halkan på Storbron. De nya gatstenarna gör bron till en riktig fälla. I går morse orsakade isbeläggningen att flera cyklister körde omkull.

Annons

I augusti, strax före kungafamiljens besök i Örebro, blev den nya stenbeläggningen på Storbron klar. I stället för asfalt ligger nu smågatsten.

När halkan slog till var det flera cyklister som hamnade på rygg. Stenarna var glashala och många fick gå av sina cyklar och leda dem över bron.

Håkan Zaring, avdelningschef Park- och gatuunderhåll på kommunen, säger att stenunderlag kan vara lite halare än asfalt.

– Speciellt när det är lite lurigt väder som i går. Och extra halt på en bro när det är underkylt och frosthalka. Vi har haft samma problem med den vita massan övergångsställena, där det blir väldigt halt vid väderomslag.

– Men just det här är alldeles nytt, det är första halkan för säsongen. Halkan måste uppstå innan vi kan göra något åt det, vi måste få lite rådrum, säger Håkan Zaring.

Men hala stenar är väl ingen nytt fenomen, tänkte man på det när man la stenar på bron?

– Det kan jag inte svara på, jag var inte med i den processen, säger Zaring.

Gösta Eriksson är verksamhetschef för park- och gatuavdelningen på kommunen. Han hänvisar frågan till Alexander Dufva, enhetschef på infrastrukturenheten, men säger att frågan om stenar diskuterades. Men ur en helt annan synvinkel.

– Först och främst var det en utseendefråga. Det saknades en bit stenläggning mellan Storgatan och Drottninggatan och då var det lämpligt att använda samma material som tidigare, så att det blev enhetligt.

Var bekymret med hala stenar uppe till diskussion?

– Nej, bara att cyklisterna upplevde att underlaget var ojämt och knöligt. Men det tyckte vi kanske var bra, så att de dämpade farten, säger Gösta Eriksson.

– Men jag tror inte att stenbeläggningen ska ha någon betydelse för halkan. Det var väldigt halt utanför jobbet i morse när jag kom dit också, och där är det asfalterat.

För Alexander Dufva var det inte så mycket att välja på. Han säger att det mesta var bestämt sedan tidigare.

– Vi har inte ifrågasatt vilken beläggning som skulle läggas utan fortsatt det jobb som påbörjades någongång på 90-talet. Vi har lagt smågatsten i körfälten och inte där folk går till fots. Men det klart att det blir vissa halkproblem, speciellt när vi får den ”svarta halkan” med en tunn ishinna i början av hösten.

– Det är alltid problem när den slår till. Det är halkbekämpning och försiktighet som gäller.

En som råkade ut för halkan i går morse på Storbron var Fredrik Rydin. Han tog sig över Storbron från hemmet på Norr till arbetet på Söder.

– Det var overkligt halt. De skulle ha lagt värmeslingor i gatan innan de la på stenarna, det är mitt tips, säger han.

Mer läsning

Annons