Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är cykelstadens skräckplatser

NA bad sina läsare mejla in tips på farliga eller obehagliga cykelstråk. Totalt inkom 29 tips på olika platser. Mejlen överlämnades sedan till kommunens trafikingengörer.

Annons

I den högst icke vetenskapliga undersökning som NA gjort med sina läsare framträder några tydliga mönster.

Cyklisterna i Örebro gillar inte de smala enkelriktade cykelbanorna under järnvägen där Rudbecksgatan blir Hertig Karls allé. Obehagligt är det även att cykla genom Rudbecksgatans sydligare korsningar.

Men det som engagerar flest är tunnlarna längs järnvägen och Östra Bangatan; Olaitunneln vid centralstationens södra perrongände och Stationstunneln under Östra Bangatan vid Rättscentrum.

Anna Windal och Eva-Li Westerberg är trafikingenjörer på Örebro kommun och arbetar med trafiksäkerhetsfrågor.

Varför tror ni att tunneln vid Rättscentrum känns så otäck?– Det är fasta hinder och den svänger. Väggarna och räcket gör att många håller ut svängen så det känns smalt trots att cykelbanan är tillräckligt bred, säger Eva-Li.

Hur kan ni förbättra den?– Stationstunneln har fått ny belysning, vitt tak och ny konst för att fräscha upp den, svarar Eva-Li.

Kan ni inte räta ut den?– Det är mycket befintlig bebyggelse som måste ändras i så fall. Stationens entré ligger ju rakt framför tunneln, säger Anna.

Båda Anna och Eva-Li tror att Stationstunneln kommer att ses över i samband med det projekt som ska lyfta området längs järnvägen i centrala Örebro.

De enkelriktade cykelbanorna under järnvägen oroar även många cyklister.

– De är något vi vet om. Det bästa vore att bredda och ha dubbelriktat på båda sidor, säger Eva- Li.

Anna säger att tunneln är i stort behov av renovering.

En utredning har gjorts och en ny tunnel beräknas kosta mellan 60 och 80 miljoner kronor. En kostnad kommunen hoppas få dela med Trafikverket som äger spåren ovanpå viadukten.

En läsare skrev att Örebros cyklister gärna kunde ”ta yta från bilisterna”. Anna och Eva-Li säger att det alltid är en avvägning som måste göras. Exempelvis på Trädgårdsgatan där det i dag inte finns någon cykelbana.

Anna säger att, förutom Drottninggatan, behövs en cykelväg i nord-sydlig riktining genom centrum.

För att det ska bli cykelbana på Trädgårdsgatan måste yta frigöras. Det innebär att kommunen antingen måste omfördela yta mellan trafikslagen eller köpa in mark från närliggande fastighetsägare.

Den som har åsikter om cykeltrafiken, höga buskar eller skymda korsningar kan lämna synpunkter via kommunens hemsida.

Vilket tycker du är det farligaste cykelstråket i Örebro? Vad kan man göra åt problemen? Diskutera i kommentarsfältet!

Lista: Här är läsarnas skräckplatser

Mopeder på cykelbanor och bilister som inte blinkar. Det är några saker Örebrocyklisterna är rädda för. Här är läsarnas farligaste platser för cyklister:

1. Tunneln under Östra Bangatan, norr om resecentrum.

Snäv sväng utan möjlighet att se mötande cyklister. Spegel saknas.

2. Tunneln mellan Västra och Östra Bangatan, söder om resecentrum.

Snäv sväng utan sikt. Olyckor har skett.

3. Tunneln mellan Hertig Karls allé och Rudbecksgatan, vid Södra station.

Enkelriktad, men många cyklister ignorerar detta, eller förstår inte förbudsskylten.

4. Stortorget.

Många fotgängare går på cykelbanan. Cyklister måste stanna i korsningarna där bilar kan köra.

5. Cykelvägen ovan Rudbeckstunneln, utanför Krämaren.

Fotgängare står på cykelbanan, parkerade cyklar.

6. Korsningen Rudbecksgatan-Österängsgatan, Österplan.

Cyklister från cykelvägen måste stanna för bilar som kör in på Österängsgatan från Rudbecksgatan. Bilisterna ser sällan cyklisterna, som också har grönt ljus.

7. Korsningen Trädgårdsgatan-Rudbecksgatan.

Mycket trafik, cyklister har grönt samtidigt som bilar.

8. Backen vid korsningen Södra allén-Drottninggatan.

Efter tunneln måste cyklister från Drottninggatan lämna företräde för cyklister från höger. Dålig sikt. Spegel saknas.

9. Storgatan, norr om Järntorget.

Få följer högerregeln. Trafikanterna behöver hjälp att se vem som har företräde.

10. Korsningen Vasagatan-Södra Strandgatan.

Bussar och taxibilar lämnar sällan cyklister företräde.

Mer läsning

Annons