Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är Örebros nya flaskhals

Vid Centralpalatset, korsningen Olaigatan och Storgatan, är det något av ett trafikkaos. Bussar, bilar och cyklister trängs  vid de nybyggda hållplatserna och ännu värre blir det när snö ska röjas från hustaken.

Annons

Sedan busshållsplatser har flyttats från Järntorget till Olaigatan har det uppstått något av trafikstockning vid de nya hållplatserna. Gatan är smal och under vintern krävs dessutom kranbil för att skotta ner snö från taken.

Bo Johansson, VD för Adolf Lindgren stiftelse och ägare av centralpalatset, upprör sig över den trafiksituation som råder på gatan utanfrö hans fönster.

- Direkt när de drog igång det här arbetet såg jag att det skulle bli förskräckligt. Jag har fört långa diskussioner med kommunen om detta. De utreder, men det blir samma svar. De kommer inte ändra på hållplatserna.

Johansson ser situationen som en trafikfara där cyklister inte kommer förbi buss och bilköerna och istället tvingas kryssa bland gångtrafikanterna på trottoaren.

- Man måste vara praktiskt, inte bara visioner när man planerar om stadstrafiken, menar Johansson.

Alexander Dufva, biträdande stadsarkitekt, menar att flytten av hållplatserna är en busslinjefråga.

- Det handlade om de nya linjerna och vad som fungerade bäst för dem, säger Dufva.

Du har skrivit ”Genom att blanda trafikslag i ett trångt gaturum sänks hastigheten och trafikanternas måste samverka för att gå god framkomlighet. En medveten strategi har varit att kollektivtrafiken och gång/-cykeltrafiken ska få högre prioritet.”

Hur får gång/-cykeltrafiken högre prioritet när de måste använda trottoaren för att de inte får plats?- När det blir riktigt trångt drabbar det alla trafikslag. I det här fallet tror jag att det är biltrafiken som drabbas hårdast och för dem finns andra alternativ.

Blev stadsbilden som du hade tänkt?

- Just på Olaigatan var det inte mitt tänk, där har jag mest gjort det som trafikplanerarna begärt. Men vad gäller Stortorget och Järntorget blev det mycket bättre än vad jag hade trott.

Anna Kero var en av dem som planerade de nya busshållplatserna i och med det nya linjenätet. I dag arbetar hon som trafikplanerare.

Varför flyttade ni hållplatserna till Olaigatan?-Tidigare gick alla linjer i nordlig och sydlig riktning förbi Järntorget. Vi ville dela upp dem så att de även gick på var sida av Svartån. Då finns det inte så många gator att välja på. Platsen är inte idealisk för ledbusstrafik, men i stan är det trång. Det är många som ska samsas.

Men är det en praktisk lösning?- Nej, men staden är begränsad. Vi ville inte ha smalare gångbanor. Husen står där se står och ån är där den är. Men visst, det är möjligen opraktiskt.

Tycker du att kollektivtrafiken, gång och cykeltrafiken har prioriterats här?-Nä… det kan man ju fundera på. Men bussarna har ju prioriterats. De gick ju inte ens där tidigare. Men cyklisterna har fått sämre tillgänglighet, det håller jag med om. Vi får utvärdera läget, men har inga planer på att göra om trafiken där nu.

Mer läsning

Annons