Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här lärde man sig trafikvett

50 år har gått sedan trafiklekskolan på Stora holmen öppnades. Sveriges finaste trafiklekskola, enligt tidningen Cykel och moped.

Annons
1962. Bilden är från när anläggningen var ny. Med sina asfalterade gator, automatiska trafikfyrar, järnvägsstation och lilleputtåg var anläggningen på Stora Holmen mycket verklighetstrogen. BILDKÄLLA: ÖREBRO STADSARKIV, FOTOGRAF LILLEVI RICHARDTSON.

Titta på de äldre bilderna på denna sida. Barnen åker trampbilar och cyklar på små asfalterade gator med vägmärken och övergångsställen.

Trafikinstruktörer fanns också med. Kanske lät det så här:

”Och så räcker ni ut handen när ni ska svänga”.

”Titta noga åt bägge hållen innan ni går ut i gatan”.

– Trafiklekskolan var jättebra, här fick barnen lära sig grunderna i trafikbeteendet. En sådan skulle behövas i dag med, säger Lasse Lundberg, projektledare vid NTF Örebro.

Först som sist ska det sägas.

Verksamheten på Stora holmen med dess parkmiljö, intill USÖ, är definitivt inte borta.

Stadsmiljön med asfalterade gator finns kvar, liksom lilleputtåg med riktiga järnvägsövergångar. Här går att fika, titta på djur, åka trampbil eller ta tåget runt ön.

Men någon organiserad trafiklekskola finns inte längre. Kommunen tog sin hand från detta för omkring 20 år sedan.

Det var Lions i Örebro som på sextiotalet tog trafiklekskolan till Örebro. Inspirationen kom från cykel- och mopedtillverkaren Monark i Varberg vars trafiksäkerhetsstiftelse bedrev informationsarbete kring trafik.

Sponsorerna hakade snabbt på. Örebro stad med pengar, cykel- och mopedfabriken Monark med 32 cyklar, samtliga vägmärken och två trafikljus, och SJ med ljud- och ljussignaler. Kuriosa är att arbetarna på Örebros järnvägsverkstad, CV, ställde upp på fritiden för att koppla ljud- och ljussignalerna. Bensinbolaget BP skaffade trampbilar och lät bygga öns byggnader, inklusive en bensinmack (med rätt logga förstås).

Ingeborg Bartholdsson, 93 år, från Varberg var med då Örebros trafiklekskola invigdes 1962. Hon tillhörde på den tiden Monarkfabrikens instruktörer för kommunala trafiklekskolor som det fanns fler av i landet.

– Den första var i Helsingborg, sedan kom Örebro följd av andra trafiklekskolor i landet, minns Ingeborg.

Ingeborgs uppgift på den tiden var att instruera barn om trafikbeteende.

– I Örebro var de ansvariga väldigt intresserade och aktiva, herrarna i Lions var pådrivande, och BP fick vara med och leka med sin tappstation.

Behövs det trafiklekskolor i dag?

– Att du törs fråga mig! Risken är att jag aldrig slutar prata, säger Ingeborg med ett skratt.

Visst önskar Ingeborg en återgång till mer trafikundervisning för unga.

– Numer finns ingen obligatorisk trafikundervisning på schemat i skolorna som det var förr, inga skolpoliser utbildas längre, och föräldrarna har inte så mycket att komma med för de har heller inte fått någon trafikundervisning som barn.

Lasse Lundberg på NTF är av samma åsikt.

– Jag skulle vilja se en röd tråd i trafikundervisningen som man bygger på, från förskolan till skolan. Som det är i dag har eleverna i grundskolan i princip en trafikdag på nio år, säger han.

FOTNOT: Tack till Örebro stadsarkiv för bildmaterial, och Torgny Uhlin för material och idén till artikeln.

Invigningen. Damen på bilden som dirigerar trafiken heter Ingeborg Bartholdsson och var trafikinstruktör hos Monarkfabriken. Bilden är hämtad ur tidningen Cykel- och Mopednytt. Tidningen rankade Örebros anläggning på Stora Holmen som ”Nordens finaste”. Den ritades av örebroarkitekterna Györgi och Ilona Vass.
Nytt på hojfronten. Tidningen Cykel och Mopednytt berättade förstås om invigningen av Örebros första trafiklekskola i början av sextiotalet.
2012. Lilla killen Hugo Sethson ska tanka trampbilen på Barnens ö. Jo, det finns en hel del lekattraktioner på ön, och det går att öva barnen i trafikbeteende. Men någon organiserad trafiklekskola finns inte längre.
Allt på plats. På Barnens ö finns lilleputtstaden kvar, med asfalterade gator, trafikljus, rondeller och övergångsställen. Här är Klara Prytz, 2 år, på väg över den lilla gatan.
Körkort. På åttiotalet när kommunen drev trafiklekskola fick deltagande barn ett körkort efter avslutad ”kurs”. Ett pass tog 45 minuter och började med en videofilm för att fortsätta med praktisk trafikundervisning. Ingen kuggades på uppkörningen.

Mer läsning

Annons