Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårda bud för cyklister förr

Förr var det hårda bud för cyklisterna.
De fick inte cykla snabbare än en fullväxt man kunde gå med rask gång.
Och skrämma hästarna, det fick man absolut inte.
Det här framkommer i ordningsföreskrifterna för velocipedkörning för Örebro stad, från år 1900.

Annons
Hårda bud. Här är ordningsföreskrifterna från 1900 som skulle hålla ordning på de busiga velocipedryttarna.

Örebro stad hade tagit fram reglerna eftersom ”velocipedryttarna” bara blev fler och fler och de körde enligt dåtida rapporter ”vårdslöst och överdådigt”.

Cyklarna skulle registreras, och ha nummerplåt så ordningsmakten kunde hålla reda på cykelryttarna.

Ordningsreglerna var glasklara, speciellt när hästar var inblandade.

Vid möte med hästekipage skulle cyklisterna hålla till vänster.

Man skulle köra försiktigt förbi hästarna, och vid möte med en häst skulle cyklisten i god tid stiga av cykeln om hästen visade sig orolig. Även ryttaren kunde vid behov kräva att hojåkaren klev av.

Vid färd förbi häst som leddes skulle man hålla åt den sida som föraren gick.

När det var fara för sammanstötning skulle cyklisten pingla på klockan.

Vid möte med häst och ryttare skulle cyklisten hålla till vänster (det var vänstertrafik på den tiden).

Velocipedryttaren var i största allmänhet hårt hållen. Så till exempel fick denne inte ”onödigtvis eller för öfning åka åt ett annat håll än rakt framåt”.

Numer är inte reglerna för möten mellan velocipedryttare och hästryttare lika glasklara. Trafikpolischef Bernt Larsson får leta länge i regelboken.

– Vi ska se nu, cykel och moped har jag här, men hästfordon, hmm, säger han.

Men trafikanter är vi allihop, oavsett om vi driver går, driver kreatur, rider, cyklar, åker inlines eller rullskidor.

– Så här står det i trafikförordningens grundbestämmelser: ”för att undvika trafikolyckor ska trafikanter iakttaga den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna”, säger Bernt Larsson.

Källa: ”Månadens dokument”, oktober 2001, från Örebro Stadsarkiv, som sammanställts av Stefan Nilsson.

Mer läsning

Annons