Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

HM backar om barnkläder

HM erkänner att de använt fel ord och kopplat bilderna fel. Det menar Peter Dahlgren som anmälde HM för stereotyp reklam.

Annons

– I dag blev jag uppringd av H huvudkontor. De erkände att de använt fel ord och kopplat bilderna fel.

Det säger Peter Dahlgren, örebroaren som anmälde H till Reklamombudsmannen för deras stereotypa reklam.

Redan samma dag som NA skrev om Peter Dahlgrens anmälan blev han kontaktad av H huvudkontor.

– Vi hade en bra diskussion, de ville veta varför jag reagerat och hur jag tänkte. Det kändes som de tog min anmälan på allvar.

– Jag vet att H har varit ett ledande företag när det gäller ekologiska produkter och att de till exepmel har oberoende granskare på sina klädfabriker. Den här reklamkampanjen kändes som ett steg tillbaka. Det borde ju i stället vara tvärtom - att de leder utvecklingen åt rätt håll, vilket jag också sa till dem, berättar Peter Dahlgren.

Nu har han alltså fått gehör för sin anmälan på så vis att företaget hört av sig och gjort en så kallad pudel.

– De var väldigt tillmötesgående och tog mina åsikter på allvar. Jag tror att det går att påverka även stora jättar som H Ensam kanske jag inte kan påverka dem men är vi många som reagerar så tror jag absolut att det lönar sig.

Mer läsning

Annons