Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I morgon måstedäcken vara bytta

Har du inte bytt än så är det hög tid nu. På fredag får man nämligen inte längre köra med dubbdäck. Och på däckverkstäderna är det hårt tryck.
– Det är tredje veckan vi är fullbokade nu, berättar Mattias Andersson på Frasses däck.

Annons
Snabbt måste det gå. Nicklas Book har stressiga dagar.

Ute på Boglundsängen vid Vivalla ligger Frasses däck. Där, liksom på andra däckverkstäder, har man jobbat intensivt den senaste tiden. Mellan 80-100 däckbyten per dag försöker de hinna med, allt för att alla som ringer och vill byta till sommardäck ska få det innan den 15:e.

Det är en något sliten Mattias Andersson, ägare till däckverkstan, som berättar:

– Man flyttade ju datumet till den 15:e. Tidigare har vi haft till sista april på oss. Det här skapar en ofantlig press på däckverkstäderna. Nu ska vi göra allt på två veckor. Det är inte hållbart.

Anledningen till att man drog ner tiden för att få använda dubbdäck är att de inte är bra för miljön men Mattias hade hellre sett att man flyttat datumet på hösten i stället.

– I stället för den 1 oktober, då man får börja ha vinterdäck igen, kunde man ha tagit den 15:e. Det hade varit samma sak för miljön men inte lika stressigt för oss.

Mattias tycker också att informationen till allmänheten har varit dålig. Få har vetat om att datumgränsen har flyttats och nu är många ute i sista minuten. Den långa vintern har också gjort att bilisterna vare sig velat eller kunnat byta tidigare.

Kommer ni hinna med alla innan fredag?

– Nej, vi hinner inte bli klara. Även om jag tar in fler killar så är lokalerna en begränsning. Jag får inte in fler bilar i alla fall.

Han suckar:

– Det är ju bra att man tar hand om miljön men det ska ju inte ske på bekostnad av våra liv. De nya reglerna krockar med arbetsmiljölagen. I onsdags jobbade vi i 20 timmar i sträck.

Marita Rådström kör in sin bil i verkstaden. En granne påminde henne om att det var den 15:e som gällde och inte den 30:e.

– Fast riktigt i sista minuten är jag inte. Jag har ju några dagar på mig, säger hon samtidigt som två av killarna från verkstaden springer fram, lossar de gamla hjulen och byter till de som legat lagrade över vintern.

Hur snabbt gör ni det där?– Det tar nog bara fyra-fem minuter, mer får det inte ta, säger Mattias.

Mer läsning

Annons