Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga tomma butiker i city

Den ombyggda gallerian på Våghustorget invigs på torsdagen. Gamla Träffpunkt har då växt från 17 till 37 butiker. Men oron för att den rockaden skulle skapa mängder med tomma butiker i centrala Örebro verkar vara överdriven.

Annons

– Ja, tvärtom. Det skapar otroliga möjligheter att ta in ny, bra verksamhet i city och det är det allra viktigaste, även om det är tråkigt med tomma lokaler under en period, säger Stina Storm, vd för City Örebro.

– Antalet tomma butikslokaler kan tyckas många just nu, men har jag fått indikationer på att de är på väg att fyllas. I exempelvis Oscar C på Köpmangatan har en tysk kedja för damkläder öppnat sin första butik i Sverige och allt talar för att den gallerian har allt uthyrt under våren. Och jag har hört att fler fastighetsägare har nya hyresgäster på gång, fortsätter hon.

Det är lite hysch-hysch kring nya etableringar. Inget är officiellt förrän kontraktet är påskrivet.

– Det handlar ofta om att den butik eller kedja som flyttar in har en egen plan för hur de ska marknadsföra sig, säger Stina Storm och ser riktigt positivt på citys framtid.

– Det vi kan konstatera är att Örebro tar för sig mer och mer. Titta bara på Köpmangatan mellan Slottet och Stortorget. Det var en bakgata som nu blivit ett shoppingstråk med nya verksamheter och gamla som har växlat upp. Kungsgatan har också fått ett uppsving liksom Norr-city, säger Stina och tänker på kommande nyetableringar på Storgatan.

Vad händer med den nästan ”folktomma” Kompassen?

– Det är bara ett drygt halvår sedan vi tog över gallerian och vi har en plan som vi ämnar följa, men vi får bära med oss historiebeskrivningen, säger Peter Johnson, förvaltare och centrumledare hos den Eskilstunabaserade fastighetsägaren Pare AB.

– Vi saknar några hyresgäster, men har valt en strategi där vi inte har för bråttom att fylla varje utrymme. Vi väntar på de rätta och långsiktiga aktörerna, fortsätter han.

Är det lättare nu än för ett par år sedan att ragga hyresgäster?

– Det är lite olika från stad till stad. Jag som inte är örebroare kan tycka att Örebro city har genomgått en ganska intressant utveckling. Kommunen satsar rejält på att göra torgen och gatorna i centrala Örebro attraktiva både för kunder och handlare, svarar Peter Johnson.

För att få en attraktiv cityhandel krävs bra parkeringsmöjligheter. Kritiken har varit hård mot kommunen de senaste åren?

– Ärligt talat har de flesta p-platserna återskapats, säger Stina Storm. Men örebroarna måste ändra sin attityd till p-husen. Där finns gott om plats och vi har numera ett bra parkeringshänvisningssystem.

Statistik från 2009 visar att i snitt bara 25–35 procent av platserna i sex av p-husen utnyttjades.

– Det handlar om pris, bekvämlighet och trygghet. Undersökningar visar att det tar två år innan invånarna lär sig att använda p-husen. Vi borde kanske göra en gemensam kampanj kring det här, säger Stina Storm med adress p-husägare, kommun och handlare i stan.

Mer läsning

Annons