Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen kontrollerar skolpsykologens beslut

Vad händer när en skolpsykolog får upprepad kritik? Vem kontrollerar att psykologer inte drar felaktiga slutsatser? I Örebro kommun är det skrämmande svaret: Ingen.

Annons

Förra året fick Örebro kommun allvarlig kritik från Skolinspektionen. 16 av de barn som gick i särskola hade inte utretts ordentligt, enligt myndigheten. Nu har bristerna i Örebro lett till att Skolverket granskar kommuner i hela Sverige.

Tre elever i Örebro har nu fått sluta i särskolan. Två av dem utreddes av en skolpsykolog som tidigare har fått upprepad kritik från rektorer, psykologer och föräldrar.

NA har gått igenom utredningar och anmälningar kring psykologen. Där syns tydliga varningssignaler som upprepas och går långt tillbaka i tiden.

Redan för elva år sedan, år 2000, kom kritik från psykologer på barn- och ungdomshabiliteringen och neuropsykiatriska teamet på USÖ. Kommundelschefen lät därför en oberoende psykolog granska skolpsykologen.

En av slutsatserna från den utredningen löd: ”Generellt kan sägas att remisserna inte håller måttet.” Det handlade om språkliga brister, men även felaktiga slutsatser.

Skolpsykologen fick utbildning och handledning, men ingen kontrollerade skolpsykologens utredningar i efterhand.

– Vi har haft den modellen att vi litar på varandra och att man själv tar upp och ber om stöd om man tycker att något är svårt, säger Lise-Lotte Jakobsson som är samordnande psykolog i Örebro kommun.

Kan inte du som chef kräva att få läsa en utredning i efterhand om det nu finns kritik?

– Så kanske man hade kunnat göra, men det hade inte känts som något sympatiskt sätt att arbeta på. Det ska till mycket innan man går in och granskar kollegor, säger Lise-Lotte Jakobsson.

2005 tyckte rektorerna i skolområdet att det fanns så många brister att de bad att få träffa skolpsykologens chefer. Då bestämde man att skolpersonalen skulle larma om bristerna återkom och föräldrar som ”uttryckligen önskade” skulle kunna få en ny bedömning av en annan psykolog.

Borde man inte regelbundet ha kontrollerat den här psykologens utredningar om det fanns kritik i stället för att förlita sig på att föräldrar ska be om en ny utredning?

– Det måste ligga på professionen att göra sådana uppföljningar. Vi har inte sett att kritiken har varit så allvarlig. Det har mest handlat om språket, säger skolchefen i området.

Läs mera i NA onsdag den 2/2

Psykologen: ”Jag har inte gjort felbedömningar”

Högsta skolchefen: ”Ibland tror jag att man har för stor tilltro till psykologlegitimationen”

Här köper man digitalt lösnummer.

Psykologsamordnaren: "Självklart kan man vara kritisk i efterhand"

Hör av dig!

Har du erfarenheter av psykologutredningar eller särskolan?

Har du synpunkter på artikeln?

Hör av dig till reportern Tina Enström

Mer läsning

Annons