Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Jag kände migsom ett litet paket”

För rullstolsburne Peter Larsson i Örebro blev tågresan en skräckupplevelse. Nu anmäler han SJ till diskrimineringsombudsmannen, DO.

Annons
Hjälpsamma medresenärer. Tack vare hjälp från andra tågpassagerare kunde Peter ta sig upp på tåget. Under två resor i slutet av november var hissarna till vagnarna ur funktion.BILD: PRIVAT

DO utreder redan ett tjugotal andra anmälningar från funktionsnedsatta mot det statliga bolaget. Det är ovanligt många riktade mot samma aktör.

– Jag vet att det är fler som sitter i rullstol som har haft problem med SJ och jag hoppas att det blir uppmärksammat med min anmälan, säger Peter Larsson.

Han och hans arbetskamrater åkte tåg till en kurs i Stockholm i slutet av november. Under resorna fram och tillbaka mellan Örebro och Stockholm var två hissar trasiga. Peter Larsson fick flera gånger rulla ner baklänges i trappor i tåg och på stationer. På tåget till Örebro var gången till den bokade handikapp-platsen för trång, även för Peter Larssons smala rullstol. Peter Larsson fick sitta kvar i sin rullstol i bagageutrymmet.

– Jag kände mig som ett litet paket som skakade runt där i två timmar. Jag satt och lyssnade på musik och försökte slappna av. Mina kolleger erbjöd sig att hjälpa mig till min plats men jag ville inte att de skulle behöva bära runt på mig.

På det hela taget upplevde Peter Larsson att tågresorna var obehagliga. Han bestämde sig för att anmäla SJ till diskrimineringsombudsmannen.

– Den enda förklaringen är att det måste ha blivit ett missförstånd vid bokningen, säger Thelma Henrysson på SJ:s pressjour.

Hon hänvisar till att man till exempel kan se måtten på gångarna på SJ:s hemsida. Att det ska vara fler som haft problem att komma på och av tågen kan hon inte bekräfta.

Björn Brodin jobbar på diskrimineringsombudsmannen och handlägger Peter Larssons anmälan. Han utreder också ett tjugotal andra anmälningar som är riktade mot SJ AB.

– Det är ovanligt att en och samma aktör har så många anmälningar på sig samtidigt, säger Björn Brodin. Anmälningarna som är under utredning hos oss handlar om allt från synskadade som har svårt att beställa biljetter på SJ:s hemsida till att det inte finns någon personal tillgänglig på perrongen. Några berättar om att rullstolsliftar saknas eller är ur funktion och handikapplatser som ofta är fullbokade.

DO ska begära in yttranden från SJ i de olika ärendena vid samma tillfälle i februari.

Mer läsning

Annons