Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karta: Här är Örebros alla rondeller

Det finns olika sätt att skapa säkerhet och god rytm i trafiken. Trafiksignal och rondell. I Örebro kan fler rondeller komma att byggas.

Annons

I Örebros innerstad finns många korsningar med trafiksignaler eftersom systemet med signaler anses fungera bra och det går att styra trafikflödena på ett bra sätt.

– Korsningarna är bra ur trafiksäkerhetssynpunkt så länge ingen kör mot rött ljus. Många av våra trafiksignaler är samordnade i en grön våg. I Örebro har vi haft en tradition, en kultur, att bygga och sköta trafiksignaler, säger Anna Kero, infrastrukturchef på Örebro kommun.

– Ett alternativ till korsningar med ljussignaler är rondeller som ökar trafiksäkerheten och som kan skapa ett jämnt flöde i trafiken.

De senaste 20–30 åren har det byggts rondeller i Örebro. Innan dess var de inte så vanliga i Sverige.

Rondellen vid Norrplan, vid Rejmes, är ett exempel. Rondellen byggdes för att öka trafiksäkerheten. Tidigare fanns här trafikljus i korsningen, och här inträffade några svåra olyckor då bilister körde mot rött ljus eller höll för hög fart.

Trafikverkets studier visar att de olyckor som inträffar i rondeller ger många plåtskador, men få personskador. Trafikljus ger få, men allvarliga kollisioner. Trafiksäkerhetsarbetet syftar till att undvika personskador, inte plåtskador. Ett annat exempel på samma princip är mittenräckesvägar som har många plåtskador, men få personskador.

– Rondeller tar större plats än korsningar med trafiksignaler, men de fungerar bra när flera likvärdiga gator möter varandra, som till exempel vid Mellringe eller Ormesta, säger Anna Kero.

Hon framhåller vidare att en rondell kan fungera som en entré till ett område eller till staden. Rondellen kan göra att man känner igen sig.

Ska fler rondeller byggas i Örebro?– Det är mycket möjligt, men ännu är inget bestämt. Rondeller skulle kunna fungera bra på Hedgatan, Rudbecksgatan, Östra Bangatan och Södra infarten för att ge några exempel.

– En fördel med trafiksignaler framför rondeller är att det går att prioritera bussar och cyklister framför biltrafik genom att fördela grön-tiden till de trafikslagen.

NA tar kontakt med Anna Vadeby, forskare vid statens Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, för att få veta hur det är i övriga landet.

– Det är en nationell trend att bygga rondeller. Anledningen till att man bygger rondeller är att det blir mycket färre allvarliga skador, beroende på att hastigheterna ofta är lägre i kollisionsögonblicket, men också tack vare att kollisionsvinkeln mellan fordonen blir mindre, säger Anna Vadeby.

Mer läsning

Annons