Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klass 9A skrev sämreresultat på omprovet

Eleverna i klass 9A på Mikaelskolan presterade sämre i omprovet i matematik än i det ursprungliga nationella provet. Men försämringen är ganska liten och går inte att dra några slutsatser av, menar rektor Elisabeth Brynje Starfelt.

Annons

Samtliga elever i 9:e klass på Mikaelskolan gjorde om det nationella provet i matematik, även de elever som inte hade fått den ifrågasatta extralektionen där ett övningsexempel hade slående likheter med en uppgift som sedan kom på nationella provet.

Slående likheter

Det nationella provet bestod av två delar, B1 och B1. I B1 skulle ett antal uppgifter besvaras utan hjälp av miniräknare. I B2 skulle en enda uppgift lösas. Här skulle lösningen redovisas i sin helhet, inte bara svaret. Det var B2 som hade slående likheter med den övningslektion som hölls i klass 9A inför nationella provet.

9A backade

Eleverna i 9A fick medelpoängen 3,3 i det ursprungliga B2-provet. Eleverna i övriga 9-klasser fick medel-poängen 3,18. Maximalt kunde 8 poäng erhållas.

Vid omprovet backade 9A till 2,1 medan övriga elever backade mera måttligt till 2,74.

Inte "signifikant"

Rektor Elisabeth Brynje Starfelt hävdar ändå att skillnaderna mellan de båda elevgruppernas resultat inte är ”signifikant”.

– Jag är själv inte matematiker, säger hon. Men de matematiklärare som rättat provet anser inte att skillnaden är signifikant. Man kan möjligen spåra en trötthet som gjorde att en del ele-ver i slutet av omprovet inte orkade fullfölja.

Sänkte medelpoängen

Även i B1-provet försämrades resultatet i omprovet. Klass 9A sänkte medelpoängen från 9,1 till 8,1 medan övriga elever backade från 9,7 till 9,6.

Mer läsning

Annons