Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Kommunen sparar inget på indragna busskort”

Kommunen sparar inte en krona på de indragna busskorten till gymnasieelever. Det hävdar Bo Fredriksson, driftansvarig för kollektivtrafiken i Örebro kommun.

Annons

När busskorten drogs in för de med mindre än sex kilometer till skolan, väckte det stora protester bland elever och föräldrar. Gymnasieförvaltningen hoppas kunna spara 3,4 miljoner kronor på åtgärden.

Bo Fredriksson, driftansvarig för kollektivtrafiken i kommunen, menar dock att busskorten aldrig kostat så mycket som en skattekrona. Detta eftersom kommunen äger busstrafiken.

– Den enda kostnaden för oss är att vi satt in extrabussar på morgonen, bland annat till Risbergska skolan och Tullängsskolan, säger han.

Att dra in förstärkningsbussar är en del av sparplanen. Enligt Bo Fredriksson är det bara en enda buss som går att ta bort, nämligen morgonturen som går mellan Vivalla-Lundby och Risbergska skolan, eftersom den sträckan ligger under 6 kilometer.

Bo Fredriksson anser att åtgärden handlar mer om att tjäna pengar än att spara.

– Nämnden hoppas få in summan på 3,4 miljoner kronor genom att i stället sälja ungdomskort till eleverna, men jag delar inte bedömningen att det kommer att gå, säger han.

Åtgärden har även lett till ökade administrativa kostnader för att reda ut vilka som har rätt till busskort.

– Just nu har förvaltningskontoret för barn och ungdom två tjänstemän som jobbar heltid med det här, säger Bo Fredriksson, som menar att både Länstrafiken och han själv lägger ner mer administrativt arbete på busskorten nu än tidigare.

Lotta Olsson, ordförande i gymnasienämnden, anser att de indragna busskorten är en ”rimlig besparing”.

– Det finns ingenting som är gratis och inte heller busstrafik är gratis, säger hon.

Enligt Lotta Olsson var åtgärden nödvändig för att klara ekonomin. Hon jämför också med hur det ser ut i andra städer.

– I Västerås får gymnasieeleverna betala för sina busskort och jag har pratat med ungdomar där som inte förstår vad vi bråkar om, säger hon.

För Lotta Olsson är även folkhälsoaspekten viktig.

– Det är bra med en kultur där alla rör mer på sig och vi prioriterar våra cykelbanor i Örebro, säger hon.

Tror du att indragna busskort kan leda till närvaroproblem i skolan?

– Ungdomar liksom vuxna har ett stort ansvar att ta sig till sin arbetsplats, säger hon.

Att alla familjer inte har samma förutsättningar att köpa busskort är Lotta Olsson medveten om. Familjer med knaper ekonomi kan vänta sig hjälp, under vinterhalvåret kommer kostnaden för busskort att ingå i socialbidragsnormen.

– Vi är inte orimliga. Har en elev astma så ska den få åka buss och vid en praktikplats långt bort så ska eleven få ett tillfälligt kort.

Alla elever i kommunen blir heller inte fråntagna busskorten. För eleverna på riksgymnasiet för döva och hörselskadade fortsätter busskorten att vara gratis, liksom för kommunens särskoleelever.

Mer läsning

Annons