Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen: Viktigt hur man uttrycker sig när man anmäler

Kommunen menar att barnskötaren på förskolan Murgrönan kan ha uttryckt sig på fel sätt när hon anmälde det farliga trädet till kommunen.

Annons

- Hur vi prioriterar beror mycket på hur man formulerar sig, säger Bo Zetterman, driftsingenjör på kommunens fastighetsservice.

I fredags anmälde förskolan Murgrönan en stor trädgren som såg murken ut och riskerade att falla ned på gården. Vid lunchtid i dag fick den kraftiga vinden grenen att falla - och skada en liten flicka.

När NA kontaktar Bo Zetterman på kommunens fastighetsservice hittar han ärendet i sin dator och ser att det vidareförmedlats till parkavdelningen på fredagseftermiddagen.

Hur ser ansvaret ut för att en anmälan blir till en åtgärd?

- Det är ju ett delat ansvar. Förskolan i det här fallet har ju arbetsmiljöansvar och de vänder sig till oss. Vi vidarebefordrar sedan uppdraget till parkavdelningen som utför uppdraget.

Men trädgrenen sågades ju inte ned, varken i fredags eftermiddag eller på måndagsförmiddagen. Hur prioriteras ärenden som anmäls?

- Det beror till stor del på hur man formulerar sig när man kontaktar oss. Om man hade uttryckt att grenar börjat falla hade ärendet naturligtvis prioriterats, men om man i stället säger att grenar är murkna bedöms det ofta inte som akut.

Så du menar att förmågan att uttrycka sig vid felanmälan är avgörande för när ni kommer och utför en åtgärd?

- Ja, det kan ha betydelse.

Bör man ha gamla träd som kan utgöra en fara i anslutning till en förskola?

- Det kan jag inte uttala mig om. Lite äldre träd kan ju samtidigt vara en del i en vacker miljö, säger Bo Zetterman.    

Mer läsning

Annons