Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumenter ratar gurkor- trots extrapriser i butik

Enligt livsmedelsverket finns det fortfarande inget som tyder på att gurkor eller andra ehec-smittade grönsaker kommit till Sverige. Ändå upplever konsumenterna en viss oro.
– Trots att vi har haft extrapris på gurka så har vi sålt färre än vi brukar, säger Marie Jansson, butikschef på Vi Lucullus i centrala Örebro.

Annons

Under dagens morgonmöte på Lucullus diskuterades försäljning av frukt och grönt.

– Vi har sätt på försäljningen att kunderna varit lite skeptiska till gurka. När ett sådant här larm gått brukar det ta någon vecka innan oron lägger sig, säger Marie Jansson.

Smittkällan ännu okänd

I fredags hade tyska myndigheter lyckats spåra ehec-bakterier på ett parti spanska gurkor. Livsmedelsverket gick ut med en rekommendation till grönsakshandlare att kontrollera om de handlat av de leverantörer som sålt de smittade gurkorna.

Men hittills har det inte gått att fastställa om det är samma typ av bakterier som människor drabbats av. De tyska myndigheterna har därför inte uteslutit andra smittkällor som tomat och sallad.

– Det som gör det svårt för tyska myndigheter att spåra grönsakerna är att analyserna tar tid. Färska grönsaker är redo för direkt förtäring. Gör man tester i efterhand finns det ofta ingen smittad produkt kvar på marknaden, säger Helena Aronsson, enhetschef på Örebro kommuns livsmedelsenhet.

Oro över smittan

När larmet gick om de spanska gurkorna blev konsumenterna oroliga.

– Spårbarheten är viktig för branschen. Att snabbt kunna ge besked om vilket parti som orsakat smittan. Nu har all gurka från Spanien blivit utpekad, säger Helena Aronsson.

Kommunens livsmedelsenhet har tillsyn över alla verksamheter som hanterar livsmedel. För att kunna spåra var en vara kommer ifrån ställs det krav på att butiken eller restaurangen dokumenterar leveransdatum och vilken leverantör som de handlat av. Leverantörer ska i sin tur kunna hitta den kund som köpt varan och grossister ska kunna varna butiker som köpt in felaktiga varor och dra tillbaka dem.

– Systemet bygger på ett egenvärde hos verksamhetsutövarna. De har ett stort ansvar för sitt rykte. En restaurang eller livsmedelsbutik vill givetvis att kunderna mår bra av maten, säger Helena Aronsson.

"Klart man blir orolig"

Vid Lucullus grönsaksavdelning står kunden Inger Eck. Hon har precis lagt ner en svensk gurka i varukorgen.

– Det är klart att man blir lite orolig. Jag och min man var ute och reste i norra Tyskland när vi fick se nyheten om utbrottet på tysk tv. Jag åt sallad på en restaurang dagen innan. Tack och lov har jag inte blivit sjuk.

Tror du att smittan i Tyskland har påverkat dina konsumentvanor?– Ja. Men jag brukar bara handla svenska gurkor och tomater. Jag har alltid vara lite skeptisk till grönsaker från andra länder. Man vet ju inte hur noga de är med kontrollen, säger hon.

I grönsaksdisken ligger ett parti gurkor till extrapris. På etiketten står det att gurkorna kommer från Spanien.

– Det var en miss från oss. Gurkorna är svenska, det framgår också i skyddsplatsen. Vi har vägt dem och sedan missat att ändra i maskinen som skriver ut våra etiketter, säger butikschefen Marie Jansson.

Extrapris på spanska gurkor hjälper inte just nu. Försäljningen har minskat.

Livsmedelsverkets rekommendationer

Livsmedelsverket råder personer som befinner sig i norra Tyskland att följa de lokala myndigheternas rekommendationer:

Att undvika att äta råa tomater, gurkor och sallad. För andra grönsaker i norra Tyskland, eller grönsaker som säljs i Sverige eller andra länder, finns i dag inga särskilda rekommendationer.

Livsmedelsverket uppmanar konsumenter att följa de allmänna hygienråden:

Tvätta händerna innan matlagningen och skölj grönsaker noga. Det gäller för alla grönsaker, oavsett ursprung och sort. Råden syftar till att minska risken för sjukdomar som orsakas av bakterier, virus och parasiter som kan finnas på grönsaker.

Mer läsning

Annons