Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpte bil - levereradesmed fel på bromsarna 

Dåliga bromsar, en förardörr som inte gick att öppna och en utebliven startnyckel. Bilköpet blev inte riktigt som örebroaren hade tänkt sig. Nu ger Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mannen rätt. 

Annons

I början av maj 2010 levererades den Mini Cooper S som en örebroare beslutat sig för att köpa av en bilfirma i Uddevalla. Bilen uppgavs vara nyservad och nybesiktigad. Trots det lyste en varningslampa för bromsarna. Örebroaren lämnade in bilen för kontroll hos en bilfirma i Örebro - deras undersökning visade att såväl bromsskivor som belägg och däck var undermåliga.

Problemen kvarstod

Problemen fortsatte. Efter att ha ägt bilen i cirka två månader tvingades köparen konstatera att det inte gick att öppna förardörren inifrån samt att diagnosuttaget var trasigt. Bilföretaget lovade att man skulle åtgärda detta, men det gjordes inte.

Kontraktet innehöll, enligt örebroaren, också ett antal fel. Till bilen skulle två nycklar finnas, men bara den ena lämnades ut vid leveransen. Trots påstötningar hade nyckeln fem månader efter leverans inte utlämnats. Dessutom skilde sig uppgifterna om bilens miltal åt. I kontraktet framgick att bilen gått 94 000 km, men vid leverans stod 95 570 mil i displayen.

ARN:s rekommendation

Till följd av dessa fel riktade örebroaren ersättningskrav mot Uddevallaföretaget och anmälde ärendet till ARN. ARN rekommenderar nu bilfirman att betala 8 660 kronor till örebroaren, som ersättning för den trasiga dörren och diagnosuttaget. Dessutom ska företaget lämna ut den andra nyckeln till kunden.

Mer läsning

Annons