Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: De livsfarliga cyklisterna 

När jag var i Amsterdam i våras gick jag som vanligt runt i stan och fotograferade. Jag brukar göra det när jag är ute och reser. 

Annons

Det kändes lugnt och tryggt till en början. Men det var innan den första cyklisten for förbi framför näsvingen i en satans fart.Strax därpå kom nästa, och nästa och nästa och så höll det på. Det var fullständigt livsfarligt för alla utom de där ”galningarna” på två hjul eftersom jag misstänker att just cyklister i Amsterdam är fredade. Dom är troligtvis någon sorts lyxhomosapiens som gör som dom vill.

Staden är ju uppbyggd för cyklister och det vet dom om. Det är ju likadant i Köpenhamn. Jag har nog aldrig varit så nära en dödsolycka som fotgängare som i den danska huvudstaden. Precis som i Amsterdam känns det som att det fredade folket kommer körandes i hundra kilometer i timmen bara för att dom kan. I klimathotets namn, i folkhälsans namn, i det bilhatande miljöfolkets namn kör de rock´n roll över stock och sten och väjer inte för någon. Dom är ju som små egna naturkatastrofer allihop.

Sedan en tid tillbaka har vi dom även här i Örebro. Och politikerna hejar på. De har ju till och med döpt de nykritade cykelbanorna till cykelmotorvägar. Vilket indikerar hög fart, mitträcke, företräde och inga mötande ekipage. Det förstår ju alla att det är förenat med livsfara. En falsk säkerhet. Men jag antar att alla räknar med att bilar, bussar, tåg, fotgängare ja till och med oceanångare och charterflyg ska hinna tvärnita varje gång en tvåhjuling far förbi i swischtempo. Jag misstänker att till och med lagstiftningen säger att om nått skulle hända så är det alla andras fel förutom cyklisternas.

Nu inser jag att många säkert blir väldigt arga och tycker att jag är en komplett idiot. Cyklisterna har ju alltid farit illa tidigare, säger någon. Vår tur nu, säger en annan. Dessutom: Bortsett från miljöaspekter och folkhälsoargument är det även extremt trendigt med cykel numer. Hipsters, Tour de France-utrustade gubbar, mountainbikers, stressade morgoncyklister och virriga juniorcyklister tar över. Å kanske är det okej. ”Alla” verkar ju tycka det. Men: Det finns körkort för bil, mc och EU-moppe. Om denna utveckling fortsätter. Och det lär den göra. Då är det även dags för körkort till cykel. Med utbildningsstart redan i trehjulingsålder...

Mer läsning

Annons