Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare fick Sanna att börja skolka

Sanna, 17, började skolka i nian efter att en lärare fick henne att tappa motivationen. När hotet om indraget studiemedel kom fick hon hjälp av sin mentor. – Hon brydde sig om mig och hjälpte mig, säger Sanna.

Annons

Läsåret 13/14 hade 5,5 procent av gymnasieeleverna i Örebro indragen studiehjälp på grund av skolk. Det är en procentenhet lägre än i riket.

Fler pojkar än flickor rapporteras för skolk och friskolorna har en högre andel elever med indragen studiehjälp än de kommunala skolorna i Örebro.

– Jag skolkar för att jag inte orkar gå dit. Det blir för mycket. Jag känner att jag inte kan det jag ska göra. Det är jobbigt när man ligger efter och inte får den hjälp man behöver, säger Sanna.

Det började i nian. Sanna hamnade efter mer och mer och sedan rullade det bara på.

– En lärare på min högstadieskola sa en massa elaka saker och fick mig att tappa motivationen. En gång skrek hon inför alla att jag väl hade F i alla andra ämnen också. Inför hela klassen, säger Sanna.

Hon berättar att det inte kändes bra alls. Hon tänkte att nu tror väl alla det.

– I min klass var betyg väldigt viktigt.

I nuläget skolkar Sanna från några lektioner i veckan. Oftast samma. De som det är värst att gå på. Som är för svåra eller där man inte får hjälp. Men det har varit värre.

– Jag höll på att bli av med studiemedlet och det kändes inte hållbart, säger hon.

Som tur var hade Sanna en bra mentor som hjälpte henne att få ordning på alla restuppgifter.

– Min mentor bryr sig mycket och försökte hjälpa mig. Hon motiverade mig.

Mer läsning

Annons