Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare känner sig dåligt utbildade

Det är stora förändringar och Lärarnas Riksförbund anser att lärarnas utbildning har varit för dålig.

Annons

– Vi har gång efter annan bett om mer utbildning, men där har vi inte nått ända fram, säger Pär Boström, kommunordförande för Lärarnas Riksförbund.

Det blir bättre med fler steg i betygssystemet, anser är Boström, Han pekar dock på en brist och det är att man från centralt håll bar har definierat vad som krävs för tre av de sex betygsstegen

– Här kan det uppstå olikheter när lärare värderar elevens kunskaper och färdigheter genom att alla stegen inte rå definierade från Skolverket, säger han.

Ökad arbetsbelastning

Han hade inte heller velat att man införde det nya betygssystemet i två steg.

– I åttan och nian får man jobba med två olika systen, så det blir omfattande. Vi är oroliga för en ökad arbetsbelastning, säger Pär Boström,

Dessutom är Lärarnas Riksförbund kritiska till utbildningen inför de stora förändringarna.

– I grundskolan har man utbildat piloter i skolorna som ska informera kolleger. Vi tycker att man borde ha givit en gemensam utbildning från Skolverket, så att alla får hör samma sak och får samma bild. Sedan borde det varit mycket mer, säger Pär Boström.

Pengar från staten

Programchef Marie Holm, ansvarig för skolorna i Örebro, berättar att de ger personalen utbildning.

– Skolverket ordnar konferenser dit vi skickar personal och sedan får vi pengar från staten, som avsätter en viss summa per invånare för varje reform till genomförande. Dels för nya betyg, dels för nya reformer, säger hon.

Mer läsning

Annons