Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare kritisk till 9A

I kväll sänds den sista delen av ”Klass 9A”. Tv-programmet har haft miljonpublik varje måndagskväll men det finns också de som är kritiska. Läraren Patrik Ekelöf är en av dem som känner sig lurad av tv-teamet.

Annons
Patrik Ekelöf är lärare för klass 9A på Mikaelsskolan.

Patrik Ekelöf är språklärare på Mikaelskolan och en av dem som varit med i programmet, även om han inte tillhört dem som dominerat. Han var inte heller någon av de lärare som fick coaching av de så kallade superpedagogerna Stavros Louca, Thomas Holmqvist och Gunilla Hammar Säfström.

– Teamet valde ut dem som de tyckte var mest publikmässiga, konstaterar han, och säger att han inte känner igen resultatet av inspelningarna när han ser programmet på tv.

Han inser att tv väljer att vinkla programmet för att få det mer intressant.

– Vi lärare fick veta att det skulle bli en dokumentär serie med befintliga resurser. Vi skulle coachas till att bli bättre pedagoger och vi såg då möjligheten att utvecklas och tackade därför ja, säger Patrik.

– Av de 4 000 timmar som teamet filmade har det blivit fyra, sammanlagt åtta effektiva halvtimmesprogram. Situationerna som visas handlar nästan bara om hur inkompetenta vi är och hur duktiga de så kallade superpedagogerna är. För mig känns det som huvudsyftet med programmet var att stärka deras varumärken och smutskasta oss, säger Patrik.

– Allt positivt som sker är antingen direkt eller indirekt superpedagogernas förtjänst. Det är en övervinkling som heter duga i mina ögon.

Första säsongen av programmet ”Klass 9a” spelades in i Malmö och målet var att klassen skulle bli en av landets tre bästa i de nationella proven i kärnämnena. Åtta lärare tog över undervisningen. Årets säsong från Mikaelskolan i Örebro gick i stället ut på att coacha lärarna till en långsiktig förändring och ändra arbetssättet i grunden.

Finns det något som varit bra med att medverka i tv-serien?

– Som arbetslag har det fört oss närmare varandra och stärkt oss. Man kan kalla det för ett stålbad. Antingen knäcks man eller så går man ur det stärkt. Personligen hoppas jag att serien för med sig ett öppnare klimat både för oss kolleger emellan, skolor emellan och att det i förlängningen kan leda till mer aktiva föräldrar.

Patrik vill inte prata för de andra lärarna på Mikaelskolan, men säger att det finns fler röster. Själv har han fört fram sina synpunkter i krönikeform i tidningen Skolvärlden. Nu vill ha vidare.

– Journalisten i mig var aknat efter den här erfarenheten. Jag tänker skriva en bok och ge mig ut och föreläsa.

Mer läsning

Annons