Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättklädda kvinnor skaöka nattklubbsbesök

Nattklubbarna Satin och Frimis har sexistisk reklam för att locka besökare. Det anser Örebro rättighetscenter och anmäler klubbarna till Reklamombudsmannen.

Annons

Bilder på lättklädda kvinnor i utmanande positioner. Det tycker en mängd privatpersoner är helt omotiverat i en reklam som ska dra besökare till en nattklubb - de har därför hört av sig till Örebro rättighetscenter. Satins affisch var ämnad att locka besökare till ettårsjubileet, medan Frimis gjorde reklam för en halloweenfest.

Normala inslag

- Den här typen av bilder är så vanliga att de har blivit normala inslag i vardagen. Man glömmer bort att de kan ha en negativ effekt på oss. Om det blir okej att visa upp kvinnor som objekt så kommer de också att ses mindre som subjekt, det vill säga människor med egen bestämmanderätt och handlingskraft. Det är inte en syn som passar in i ett jämställt samhälle, säger verksamhetsansvarige Vida Paridad i ett pressmeddelande.

Rättighetscenter i sin tur har anmält reklamen till Reklamombudsmannen. Anmälan har skett inom ramen för projektet Reko Reklam - ett projekt som ska öka allmänhetens medvetenhet om könsdiskriminerande bilder i reklam. 

Mer läsning

Annons