Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lugnare på vägarna

Drygt 22 000 fordonsförare registrerades för fortkörning förra året – bara i Örebro län. Ändå tycker trafikpolischefen Bernt Larsson att hastigheterna rent generellt har sänkts på länets vägar.

Annons

– Det är säkert många samverkande faktorer. Dels tror jag att trafikanterna blivit lite mer säkerhets- och miljö-medvetna, dels har bränslepriset gått upp. Ju fortare man kör, desto dyrare blir det. Dessutom ökar utsläppen i takt med hastigheten, säger han.

Drygt nio tusen förare registrerades av polisens fasta eller mobila automatiska trafiksäkerhetskameror förra året, se illustration. Dessutom rapporterade polisen i länet manuellt ytterligare drygt 13 000 hastighetsöverträdelser.

Som vanligt fastnar de flesta på bild på riksväg 50, både söder om Åsbro och norr om Lindesberg. Kamerorna på de två sträckorna registrerade 2 822 respektive 2 595 fortkörare.

– I Sydnärke råder 70 kilometer i timmen på stora delar av sträckan mellan Åsbro och Östgötagränsen. Det är en förklaring. Men den hastighetsbegränsningen är befogad. Det är en smal, kurvig och farlig svensk landsväg utan mötesseparation, säger Bernt Larsson.

Är det mer förvånande att så många ”plåtas” mellan Lindesberg och Löa?

– Egentligen inte. I närheten av Löa är det en bred 13-metersväg som inbjuder till höga farter. Men därmed blir vägavsnittet också olycksdrabbat, svarar Bernt Larsson.

Det finns drygt tusen trafiksäkerhetskameror utplacerade runt om i Sverige i dag. Dessutom finns 25 mobila enheter utspridda i landet, bland annat en i Örebro.

– Under 2010 var den mobila trafiksäkerhetskameran uppställd vid 132 mättillfällen, berättar Stellan Lander vid trafikpolisen som ansvarar för den utrustningen.

– Den kameran kan dyka upp var som helst i länet som utanför skolor, i mind-re samhällen eller på rena länsvägar där vi fått tips om att det går för fort, fortsätter han.

Mätningar som gjorts av Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) visar att dödsolyckorna minskade med 60 procent på vägar med trafiksäkerhetskameror och antalet svårt skadade minskade med 30 procent. – Hastigheten sänks med fyra-fem procent på dessa vägar, berättar Anders Drugge, chef för Rikspolisstyrelsens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll som finns i Kiruna.

I Örebro län finns det knappt 40 trafiksäkerhetskameror. Är fler på väg?

– Den frågan kan jag inte svara på, säger Bernt Larsson. Men vi har önskemål om kameror på länsvägen mellan Lilla Mon och Nora samt på riksväg 52 mellan Sköllersta och Hampetorp, tillägger han.

Mer läsning

Annons