Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Mamma larmade – men ingen kom”

Margit Larsson larmade med sitt trygghetslarm, men ingen kom till hjälp trots upprepade försök att larma. Efter två timmar och ett tredje larm kom en sjuksköterska som direkt ringde efter en ambulans. 98-åriga Margit avled av en hjärtinfarkt en timma efter hon kommit in till USÖ.

Annons

Hennes dotter Gun Carlestam Lewin, var den enda av döttrarna som hann dit i tid för att tillbringa en sista timme med sin mamma.

– Margit sa gång på gång ”jag larmade tre gånger, men det kom ingen”. Det var de orden som hon dog med och det tog mig jättehårt, säger Gun Carlestam Lewin.

Klar och pigg

Margit var en klar och pigg 98-åring som bodde på Berggårdens seniorboende. Gun gjorde efter sin mammas bortgång en Lex Sarah-anmälan som anhörig. Hon säger att neddragningar och den dåliga bemanning på Berggården får konsekvenser, som att personalen blir stressad och tar dåliga beslut.

–Verksamhetschefen säger att det berodde på den mänskliga faktorn och att en undersköterska gjorde fel. Min mamma hade förmodligen inte klarat sig oavsett felet, men hon hade kunnat få dö på ett värdigare sätt och mina två systrar hade hunnit till sjukhuset. En av dem hade en och halv timmes väg och kom precis strax efter hon hade avlidit.

– Jag får vara glad att en av oss hade möjlighet att vara där och hålla henne i handen när hon dog.

Skapat egna regler

Hon tycker heller inte att trygghetslarmet fungerar som det ska och att larmföretaget har skapat sina egna regler utan att kommunen är medveten om det. Gun Carlestam Lewin satt förra mandatperioden i driftnämnden vård och omsorg öster som gruppledare och andre vice ordförande.

–Om en brukare larmar igen inom 30 minuter från första larmet så går man inte ut med det larmet. Dessa regler har kommunen inte varit medveten om. Jag tänker direkt på mannen som ringde SOS Alarm och inte fick hjälp. Man kan inte ha sådana tidsgränser och inte bry sig om innehållet.

”Tydliga brister”

Gun Carlestam Lewin är också kritisk till hur man följt upp händelsen och att det finns tydliga brister i rutinerna.

–Det svar jag fått av Socialstyrelsen är att man ändrat rutinerna på Berggården och att man har säkrat upp processen på något vis, men hur ska jag veta det? När jag pratade med verksamhetschefen bad jag honom att skicka den skriftliga utredningen, men ingenting hände. Gun gjorde då en anmälan till Socialstyrelsen som bedömde händelsen som allvarlig.

”Otroligt olyckligt”

Mathias Olaisson, dåvarande verksamhetschef på Berggården, menar att händelsen var otroligt olycklig och att man kallade till flera möten för att förändra rutinerna efter händelsen.

– Det fanns inga regler att man ska vänta 30 minuter mellan varje larm. Men har inget hänt inom 10–15 minuter efter larmet så ska det larmas ut igen, det förtydligade vi med larmcentralen. Det finns även ett kvittensnummer om man är osäker, som tillkom efter händelsen. Vi ska säkerställa larm och larmkoden till nycklarna för att hjälpa brukaren. Mänskliga faktorn har spelat in, men det är viktigt att lyfta frågorna så att det inte händer igen.

Mer läsning

Annons