Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattrend på nätet står sig stark

Den digitala livsmedelshandeln ökade markant under 2014. Även handlarna i Örebro har känt av den ökade efterfrågan.

Annons

Livsmedelshandeln på nätet ökade med 41 % under 2014, enligt en ny rapport från Handelns utredningsinstitut (HUI). Då omsatte mat på nätet 3 miljarder kronor. Ökningen förväntas fortsätta och enligt rapporten har varje fjärde konsument någon gång köpt mat digitalt. Det handlar till stor del om färdigpackade matkassar men även den mer traditionella livsmedelshandeln växer på nätet.

Ökningen är kännbar även för livsmedelshandeln i Örebro och enligt Martin Mattuesson, butikschef för Ica Maxi Eurostop ser den digitala handeln ut att vara här för att stanna.

– Under förra året ökade näthandeln med åtminstone 20-30% för oss men det är i år vi sett den tydligaste ökningen, säger han.

Martin Matteusson tror att det framför allt är barnfamiljer och andra med pressade tidscheman som köper mat på internet för att få ihop livspusslet.

Ökningen till trots tror han att konsumenterna även i fortsättningen kommer handla i de traditionella butikerna

– Många tycker om att komma till en riktig butik och möta andra människor. Man får ofta inspiration när man går runt i en butik och kan lukta och känna på produkterna, säger Martin Matteusson.

Enkelt eller krångligt - handlar du mat på nätet? Kommentera artikeln!

Mer läsning

Annons