Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonavtal kan ge hälso-app ökad tillväxt

Örebrobördige Martin Wählby och hans studiekamrat Tove Westlund var pionjärer med iPhone på Linköpings universitet. De såg en stor potential i en app som hjälper människor med hälsa och kost. I dag har deras produkt Lifesum över fyra miljoner medlemmar – och en ny tung investerare.

Annons
Lifesum har tecknat ett nytt samarbetsavtal med tyska Bauer Media. Martin Wählby och Tove Westlund från Lifesum flankerar Andreas Shoo från Bauer Media Group.

NA når 30-årige Wählby på kontoret vid Klarabergsviadukten i centrala Stockholm, där de i dagsläget 20 anställda sitter. Framgångssagan Lifesum är ett ungt företag, förklarar han.

- 2008 pluggade jag och Tove i Linköping. Samma år släpptes iPhone i USA och vi köpte varsin. När Appstore lanserades förstod vi snabbt att det här är en bra plattform. Vi började jobba med en mat- och träningsdagbok i en app.

2010 bildade Wählby och Westlund ett företag, hoppade av studierna och började satsa ordentligt. De hade en kort tid en liten kontorslokal i Örebro innan de beslutade sig för att flytta till Stockholm. Där tog expansionen ordentlig fart de kommande åren.

- 2012 anställde vi en person. Förra året blev vi sju stycken och nästa vecka är vi 21 anställda. För ett år sedan gick Henrik Torstensson som tidigare fanns på Spotify in som vd i bolaget vilket gjort att vi själva kunnat fokusera allt på produktutveckling, säger Martin Wählby.

På måndagen släpptes nyheten att tyska mediemogulen Bauer Media tillsammans med investmentbolaget Sparklab satsar motsvarande 44 miljoner kronor i Lifesum. Med investeringen förändras naturligtvis spelreglerna för företaget.

- Det ger oss möjlighet att satsa ännu mer på att utveckla produkten. Vi vill fokusera på att göra Lifesum till en kost- och motionscoach att alltid ha med i fickan. Den ska hjälpa användaren på vägen mot ett hälsosammare liv, förklarar Martin Wählby.

Vilka marknader kommer ni att satsa på?

- I dag är vi störst i norra Europa, vi växer snabbt i Storbritannien, Italien och Ryssland och ser en stor tillväxtmöjlighet på marknader som USA, Sydamerika och Asien.

Var finns Lifesum om fem år?

- Då gör vi miljontals människor över hela världen hälsosammare och lyckligare varje dag, är ett mycket större bolag och har lyckats etablera oss i USA, säger Martin Wählby.

Mer läsning

Annons