Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NA-tv: 60 år gammal – men bättre än ny

Bilentusiast. På 60-talet köpte hans föräldrar sin första bil – en Saab 92B. Trots att Per-Anders Carlsson skämdes för bilen skulle han många år senare köpa samma modell som barndomsbilen – och totalrenovera den för tusentals kronor.

Annons
Optimalt för bilkörning. Vägen utanför Per-Anders Carlssons hus i Stora Mellösa är kurvig och inte så trafikerad. Här får motorn med sina 25 hästkrafter jobba.Foto: Robban Andersson

Plötsligt är det 1956 igen. Det är nästan öde på landsvägen och på radion spelas Elvis hit Heartbreak hotel. Saabens motor puttrar likt en gammal kaffebryggare och det smäller till när dörrarna stängs. På några sekunder har vi gjort en tidsresa till 50-talet. Årtiondet då Saab etablerade sin ställning på bilmarknaden genom att börja tillverka personbilar.

Per-Anders Carlsson berättar att hans föräldrar köpte sin första bil på 60-talet. Det blev en Saab 92 B De luxe. Den grå bilen av årsmodell 1954 tog bland annat familjen till Norrland och Per-Anders tillbringade många semestrar i bilens baksäte.

Som 13-åring köpte Per-Anders sin första moped för ynka 15 kronor. Han började meka. Hans pappa hade också motorcykel när han var liten. Även om pappan inte uttryckligen lärt honom att meka med fordon, gillade Per-Anders tidigt att jobba med händerna.

– Jag har det väl från honom. Han förstod mekaniken. Jag älskar motorer och att få saker att fungera. Det är en härlig känsla, säger Per-Anders.

När Per-Anders köpte Saaben hade den rullat 6300 mil på 50 år. Han såg den i en blocketannons och slog till. 10 000 kronor betalade han för bilen som varken hade motor eller växellåda. Via sin son och Svenska Saabklubben fick han kontakter och kunde på så sätt få tag i delar till bilen. Men det är inte helt lätt att få tag på reservdelar till en så pass gammal bil.

– Man får laga det som är eller tillverka något nytt som är tidstypiskt. Det är nästan en nödvändighet att vara med i en veteranbilsklubb för att få tag i sånt folk har ligger hemma på hyllan, säger Per-Anders.

Nya däck specialtillverkades i Tyskland. Bilens lack består av två olika färger, men det syns nästan inte när de smälter samman i en mörkröd nyans.

– Bilen är så nära original man kan komma. Den är bättre än nyskick, tycker Per-Anders, som lagt ner 400 timmar och minst 90 000 kronor på renoveringen. Han bedömer att bilen är värd mer så.

– Det är ganska ofarligt att göra i ordning en sån bil. Man får tillbaka pengarna och lite till bara man får tag på en spekulant.

Det finns varken backspeglar eller säkerhetsbälten i Saaben. Den tillverkades långt innan den första bälteslagen kom på 70-talet. När bilen lanserades slogs bilrecensenter av den futuristiska designen. Saaben var ljusår före andra bilar vid den tiden med sina raka linjer i karossen. Nypriset var 7365 kronor, vilket motsvarar nära 95 000 kronor i dagens penningvärde. Totalt tillverkades Saab 92 och Saab 92B De luxe i 20 128 exemplar.

Motormagasinet Nostalgia beskrev födelsen av ”Djungeltrumman”. Smeknamnet fick Saaben tillföljd av tvåtaktsmotorns karakteristiska ljud. Den treväxlade bilen har en topphastighet på 100 kilometer i timmen.

– Den kommer upp i 105 men då känner man sig elak för den varvar så mycket. Men det klarar 90 utan problem, säger Per-Anders.

I två år renoverade Per-Anders Saaben i sin verkstad i Stora Mellösa. Vintern 2007 var bilen klar. Cirkeln slöts när den samma år blev utsedd till bästa 92:a vid Saabfestivalen i Trollhättan, staden där den en gång tillverkats och användes som demonstrationsbil.

Det var också i Trollhättan Per-Anders fick veta mer om bilens historia och fick det klassiska Saabmärket som saknades på bilen. Under en Saabfestival fick han av en slump kontakt med en tidigare ägare. Han berättade att Saaben köpts av en man i april 1957. Men han tröttnade av någon anledning på bilen och ställde in den i ett garage med lerigt jordgolv – och eldade upp registreringsbeviset. Ägaren var så glad att bli av med bilen att han senare gav bort den gratis. Nästa ägare började renovera bilen men blev överväldigad av allt jobb. När han sålde den vidare behöll han bilens huvemblem som minne.

När Per-Anders är ute och åker skiner människor upp när de ser bilen.

– De gör tummen upp. Det är en äkta svensk bil och därför väcker den barndomsminnen.

Härnäst ska Per-Anders renovera en pastellgrön Saab från 1956. Bilen han köpt är snäppet nyare än 92:an och kallas 93.

Per-Anders Carlsson har dokumenterat renoveringen på en särskild hemsida.

Utfällbara backspeglar.Foto: Robban Andersson
Gammal rallybil. Svensk-norska Greta Molander vann damklassen i Monte Carlo-rallyt 1952. Hon körde precis som Per-Anders Carlsson en Saab 92.Foto: Robban Andersson
Innan renovering. Per-Anders Carlsson har lagt ner 400 timmar och minst 90 000 kronor på att renovera bilen. Målet var att få den i originalskick.Foto: Privat

Mer läsning