Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NA-tv: Konsten att ratta rätt i Örebro

NA:s reporter testar stadens trafikfällor tillsammans med trafikläraren Elin Andersson.

Annons
Både infarten från och påfarten mot Örebro är olycksdrabbade med påkörning­ar bakifrån. I påfarten mot Örebro ska trafik från parallella körfält ut samtidigt på motorvägen. Här gäller det att gasa för att snabbt komma in i motorvägens trafikrytm.

Turen med trafiklärare Elin Andersson börjar i Norrcitys kvarter. Här är det lätt att bli frustrerad. Sikten i korsningarna är dålig. Högerregel och låg fart är ett måste när cyklister och fotgängare dyker upp med kort varsel.

– Det är när man blir osäker som man lätt skapar sina egna regler, till exempel att störst går först, resonerar Elin Andersson.

Att Örebro är en cykelstad är lite av en klyscha men trafikinspektör Gina Solander som har uppkörningar i flera städer tycker att mängden cyklister är specifikt för Örebro.

– Det kräver samspel och anpassning. Om man missar på högerregel vid en uppkörning handlar det oftast om att man håller för hög fart för att klara att hålla regeln om det kommer någon, säger hon.

Trafikpolis Leif Andersson påpekar att risken är stor för kollision mellan bilister och cyklister där cykelbanor korsar gator.

– Det är cykelbanan som korsar en väg, därför ska cyklisten stanna. Okunskapen hos många cyklister gör att det är här många av olyckorna sker, säger han och pekar ut Älvtomtagatan som ett exempel på där cyklister har blivit påkörda.

Vilka är de värsta trafikfällorna i stan tycker du? Kommentera!

Mer läsning