Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NA-tv: Så tycker örebroarna om ogiltiga linjerna

De nya huvudcykelstråken används av tusentals örebroare varje dag. Problemet? Den orangea linjeringen finns inte i vägmärkesförordningen – något som kan tvinga kommunen att måla om cykelbanorna.

(Se inslag i NA-tv genom att klicka på bilden ovan)

Annons

 – I och med att den inte finns som någon vägmarkering har man inte heller någon skyldighet att följa den, säger Dainis Ciparsons på Transportstyrelsen.

Örebro kommun har satsat stort på att bygga ut stadens cykelleder med så kallade huvudcykelstråk. Totalt har 15 stråk planerats.

Cykellederna har tydligt markerats med en orange linjering och ska vara breda och raka, utan tvära svängar. Men färgen kan innebära problem för kommunen – och cyklisterna. Den finns nämligen inte listad i vägmärkesförordningen. Och kan därmed visa sig vara olaglig. I vägmärkesförordningen finns endast vita och gula linjer.

Bernt Larsson, chef vid Örebropolisens trafikenhet, är kritisk till den orangea linjeringen.

– Den saknar juridisk betydelse och det är risk att man invaggar cyklisterna i falsk säkerhet. Cyklisterna har väjningsplikt när de ska korsa en väg eller gata. De kan måla hur mycket de vill, men den huvudregeln gäller fortfarande, säger han.

Han anser att kommunen bör ge tydligare information om vad som gäller.

– De borde informera ordentligt om att de här linjerna inte har någon juridisk betydelse. De följer inte de bestämmelser som Transportstyrelsen hänvisar till i vägmärkesförordningen. Det här är ett eget påhitt, säger Bernt Larsson.

Det kan gå så långt att kommunen kan tvingas måla om linjerna till den korrekta, vita färgen.

– Om det kommunen markerat är en vägmarkering och om det är olagligt eller inte det är egentligen upp till domstolen att avgöra, säger Dainis Ciparsons.

– En trafikant ska följa anvisningar som ges genom bland annat vägmärken, vägmarkeringar och så vidare. Men jag kan inte hitta färgen i vägmärkesförordningen, säger han.

Borde inte kommunen hålla sig till de regler som finns?

– Det beror på vad de vill med linjen. Om de vill att trafikanten ska följa en anvisning så är det genom de anvisningar som finns i vägmärkesförordningen. Kommunen kan inte ha egna regler, det har de inte mandat till. Det är den svenska lagstiftningen som gäller, även för en viss kommun.

Anna Kero, infrastrukturchef vid Örebro kommun:

– Vi tänker att den orangea färgen ska skapa en igenkänning och identitet, man ska veta att man är på ett huvudcykelstråk.

Varför valde ni en färg som inte existerar i vägmärkesförordningen?

– Eftersom det inte är ett vägmärke eller har någon juridisk betydelse, så valde vi en snygg färg som syns.

Så planerar man nya cykelstråken

Huvudcykelstråken, även kallade ”cykelmotorvägar”, är en satsning från Örebro kommun som ska få fler örebroare att välja cykeln framför bilen.

Totalt har 15 cykelstråk planerats där Svampenleden, Hagaleden, Oxhagenleden, Västerleden och Örnsrolänken är klara. Arbetet med att färdigställa Universitetsleden håller på nu.

Mer läsning