Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nordea drog 19 000 - från Handelsbankskund

Plötsligt var 19 000 kronor borta från tunnbinderiet Thorslundkagges konto. Banken Nordea hade gjort fel vid en datauppdatering.

Annons

Sirja Thorslund driver företaget tillsammans med sin man Johan. Det var i måndags hon upptäckte att 19 000 kronor dragits från företagets konto.

– Jag kände varken igen summan eller verifieringen så jag tog kontakt med vår bank, Handelsbanken.

Där fick hon bra hjälp. Banken spårade felet och det visade sig att Nordea låg bakom. Flera kunder i olika delar av Sverige var drabbade.

– Vi korrigerade felet så fort vi kunde i samråd med andra banker. Det här ska inte kunna hända vi ber självklart om ursäkt, säger Petter Brunnberg, press-sekreterare på Nordea, och fortsätter:

– Det skedde i samband med en programvaruuppdatering och vi kommer att se över våra rutiner.

Sirja menar att det är en varningsklocka att stora banker som Nordea har så sköra datasystem som felet hos Nordea visar på.

– Det borde inte kunna vara så.

Hon tycker också att Nordea borde informerat klart och tydligt om vad som hänt på bankens hemsida.

– Nu blev jag runtkopplad när jag försökte få svar. Det hade varit bättre om de gått ut med klar och tydlig information, säger Sirja.

Mer läsning

Annons