Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny köldvåg hot motbiogasbussarna

Det finns risk för nya bussförseningar i morgon. Då sjunker temperaturen till 19 minusgrader i Örebro.
- Vi är hoppfulla, men det är för tidigt att säga att problemet är löst, säger Claus Bay, vd hos bussleverantören Neoplan.

Annons
Problemen med kylan och felskyltningarna kvarstår. På tisdagen väntar biogasbussarnas nästa elddop.

Biogasbussarna får problem när vinterkylan blir för sträng. Dagen före nyårsafton drabbades runt 15 avgångar på tre linjer av problem, och länstrafiken fick sätta in ledbussar och landsbygdsbussar för att mildra effekterna.

Under måndagen har bussarna fungerat som de ska, men det är när temperaturen sjunker under 15 minusgrader som problemen börjar. På tisdagen väntas temperaturen ligga på 18-19 minusgrader hela dagen i Örebro, och SMHI:s prognos för onsdagen är minus 23.

Claus Bay, vd för bussleverantören Neoplan, är bekymrad och förvånad över problemen med biogasbussarna i Örebro.

- Det är svårt att uttala sig om vad grundfelet är. Gasbussarna ska funka även när det är 25 grader kallt. Det är de byggda för, säger han.

För att säkerställa driften har tre tillfälliga åtgärder satts in. Luftfiltren har bytts ut och gasblandningsaggregatet har fått en extra värmekälla. Dessutom höjs bussarnas motortemperaturen innan färd.

- De korta 12-metersbussarna drar in kalluft direkt i motorn. Ledbussarna har en turbomotor och då värms luften upp på ett annat sätt. Det kan vara en förklaring till att bara de korta bussarna drabbas, säger Claus Bay.

Ett annat problem för resenärerna är de återkommande felskyltningarna på bussarna. "Ej i trafik" kan det stå på bussarnas digitala display, trots att de trafikerar linjen precis som vanligt.

- Vi är inte speciellt nöjda med det där. Resenärerna drabbas, och då drabbas även vår personal, säger Tex Kihlström, trafikchef på Nobina (tidigare Swebus).

Problemet består i det så kallade realtidssystemet. Varje buss står i förbindelse med ett datasystem som sköter både bussskyltningen och utropstiderna på hållplatserna automatiskt. Men strömförsörjningen har visat sig vara opålitlig.

- Ibland hoppar systemet ur, och då kan det bli helt oskyltat, säger Thony Lundberg, områdeschef på Länstrafiken.

Personal från länstrafiken, Nobina och busstillverkaren arbetar nu gemensamt för att lokalisera felkällan, men ännu är det oklart varför problemet uppstår.

Mer läsning

Annons