Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya regler när lärare ska betygsätta

I höst måste alla lärare som ska sätta betyg ha en lärarlegitimation. Både från gymnasieskolan och grundskolan berättar man att läget är under kontroll.

Annons

Det är folkpartisten Karolina Wallström som i ett ledamotsinitiativ till programnämnd barn och utbildning krävde att förvaltningen får i uppgift att redovisa läget när det gäller lärarlegitimationer i Örebro.

– Jag vill ha fram fakta så nämnden kan fatta de beslut som krävs. Vi ska inte stå oförberedda när höstterminen börjar. Detta bör utredas skyndsamt så alla elever möter lärare med rätt kompetens, avslutar Karolina Wallström i ett pressmeddelande.

Initiativet gick igenom. Nämndens ordförande Kenneth Nilsson (S) har inga problem med en sådan redovisning.

– Uppdraget finns där kontinuerligt. Finns det ett önskemål om att vi ska redovisa arbetsläget med lärarlegitimation i nämnden, då gör vi det, säger han.

Han tycker att Örebro ligger hyggligt till, vilket skolchef för grundskola och förskola, Margareta Borg, håller med om.

– Det kommer att fungera. Den senaste kartläggningen som vi genomförde gav oss ganska trygga besked. Vi har elva skolor i vår verksamhet där vi ser att där får vi hitta andra lösningar, och det rör ett 30-tal personer. Det är just det som rektorerna har framför sig, säger hon.

Det ser även ut att vara under kontroll i kommunens gymnasieskolor. Det menar gymnasiechef Anders Duvkär.

– Det ser väldigt bra ut. Jag har inte siffrorna i huvudet. Det är få som inte är legitimerade. Majoriteten har legitimation eller har ansökt om legitimation och väntar på att den ska handläggas, säger han.

Pär Boström, ordförande för Lärarnas Riksförbund i Örebro, tycker att reformen med lärarlegitimation är bra. Han anser dock att processen att utfärda legitimationer har varit i trögaste laget.

– Det är synd att Skolverket inte hade en bättre organisation när man byggde upp systemet, säger han.

Han vet inte hur många lärare i Örebro som saknar legitimation i höst, men konstaterar att det finns de som gör det. Det kräver i sin tur att legitimerade lärare måste vara medbedömare vid betygsättning och medplanerare av undervisning. Här ser han en brist i kommunen.

– Vi menar att läraren måste få tid för en så kvalificerad uppgift som att vara medplanerare och medbedömare. Där tycker vi inte riktigt att arbetsgivaren förstår vad det innebär att vara medplanerare och medbedömare, säger Pär Boström, och tillägger:

– Vi tycker att rektorer måste ge tid för den viktiga arbetsinsatsen, och det tror jag inte att alla rektorer har förstått.

Mer läsning

Annons