Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt rekordår för Gustavsvik

2010 blev ett nytt rekordår för Gustavsviks camping och stugby.

Annons
Vildforsen är bäst. Kompisarna Emil Pettersson från Hudiksvall och Christoffer Gustafsson från Lindesberg gillar Upplevelsebadet. Men när vågmaskinen startade hade de inte tid att prata längre.

– Vi når ännu en gång all-time-high, berättar Björn Reineborg, vd för Örebro Fritidscenter som driver anläggningen.

– Totalt registrerades 120 000 gästnätter, vilket är en volymökning med fem procent jämfört med 2009, fortsätter han.

Anläggningens 40 campingstugor har exempelvis en årsbeläggning på 67 procent, en beläggningsprocent som skulle glädja alla hotell.

– Men O-ringen som arrangerades i Örebro i somras har inte påverkat den här statistiken. De hade ju en egen campingstad och vår camping var som vanligt fullbokad av andra gäster i juli, säger Reineborg.

Förklaringen till framgångarna år efter år?

– Vi har varit ihärdiga med våra kvalitetssatsningar och det har gett resultat. Nu är vi etablerade på den här höga nivån, vilket egentligen är sensationellt för en camping- och stugby i Mellansveriges inland. Vi pratar om tal som konkurrerar med väst- och ostkustens destinationer, svarar Björn Reineborg.

Gustavsviksanläggningen är ett av Örebros starkaste varumärke. De senaste åren har anläggningen toppat de flesta rankningslistor när det gäller äventyrsbad inomhus och campingplatser i Sverige.

– Det är glädjande att notera att Upplevelsebadet även i år uppvisar kraftigt högre besökssiffror än vad vi vågade hoppas på vid premiären senhösten 2002. Men så har investeringstakten varit fortsatt hög. Under fjolåret invigdes den häftiga vattenrutschbanan ”Thunder Storm” på drygt 100 meter. Den startar utomhus på taket och avslutas inne i Upplevelsebadet.

Andra nyheter?

– Familjebadet utomhus har hållits stängt och ersatts med en ny sommarvattenlekplats för de allra yngsta besökarna. Relaxen har fått en ordentlig uppfräschning samt utökade dusch- och omklädningsutrymmen.

Rekordåret 2004 kom 665 000 besökare till Gustavsvik.

– Bokslutet är inte klart ännu, men det preliminära ekonomiska resultatet är även det positivt och överstiger årsbudget. På grund av regnet i somras hade utomhusbadet färre besökare, men fler besökare i Upplevelsebadet bär upp det inkomstbortfallet, säger Björn Reineborg.

Nytt från 2011 är att Örebro fritidscenter får full ekonomisk täckning av kommunen för vattensportens föreningsliv och motionsbadet.

– Ett nytt tjänsteköpsavtal har förhandlats fram mellan Örebro kommun och Örebro fritidscenter. Det är ännu inte formellt påskrivet, men vi är överens, säger Björn Reineborg.

Mer läsning

Annons