Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öbo anmäls - kontaktadedöv person via röstsamtal

Trots att hyresgästen var döv envisades Öbo med att kontakta honom via röstsamtal. Hyresbolaget har nu anmälts för diskriminering.

Annons

I oktober 2008 kontaktade hyresgästen via sin mor Örebrobostäder eftersom doften av mögel i hans lägenhet blivit outhärdlig. Öbo inspekterade lägenheten och kunde konstatera att doften hade sitt ursprung i badrummet. Det fattades då ett beslut om att badrummet skulle totalrenoveras, men att hyresgästen skulle bo kvar i bostaden under tiden. Man kom också överrens om att kontakten under arbetet skulle ske direkt med den döve hyresgästen, via sms.

Kontaktade grannar

Enligt anmälan till diskrimineringsombudsmannen (DO) kontaktade därefter minst tre av Öbos anställda grannar till den döve hyresgästen, men inte mannen själv. Han hävdar därför att han diskriminerats på grund av sitt funktionshinder.

Vid ett senare tillfälle hade en av Öbos anställda, trots uppmaningen att kontakta den döve mannen via sms, ringt ett samtal samt lämnat ett meddelande i röstbrevlådan. I anmälan till DO menar den döve mannens ombud att detta beteende är "frustrerande, kränkande och nedslående för en döv person".

Anmälan innehåller dessutom flera delar där mannen anser att Öbo agerat nedlåtande och diskriminerande mot honom. Öbo ska senast den 11 augusti lämna in ett yttrande till DO.   

Mer läsning

Annons