Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öbos vd: "På en punkt har vi gjort fel"

Öbo medger misstag – på en punkt. Men vd Ulf Rohlén har "viss förståelse" för att nyckeln gavs till en obehörig person.

Annons

– Om det försvunnit saker från lägenheten så är det en sak för polisen. Vi har inte stulit något, säger Öbos vd Ulf Rohlén.

Men ert misstag har gett en obehörig person tillträde till ett dödsbo i strid med lagen?

– På den punkten har vi gjort fel. Det ber vi om ursäkt för och det har erbjudit en mindre ersättning för.

2 000 kronor – för vad? Vad representerar det beloppet?

– Egentligen ingenting, en bekräftelse på att vi gjort fel men inte som kompensation för en stöld.

Ulf Rohlén har ”viss förståelse” för att bovärden bytte lås och gav nyckeln till en obehörig person eftersom systern var den som sist skötte om Anders mor på slutet.

Öbo har en ansvarsförsäkring hos Trygg-Hansa, som kopplades in på ärendet. Men Trygg-Hansa ansåg inte att Öbo orsakat skadan.

För att ersättning från försäkringen ska betalas ut krävs, att någon orsakat en skada genom vårdslöshet och ett rimligt orsakssamband mellan vårdslösheten och skadan. Bevisbördan ligger på den som kräver skadeståndet.

Trygg-Hansa anser att det finns alternativa förklaringar till stölden än att den skett efter låsbytet. Ett tecken på detta är, menar Trygg-Hansa, att lägenheten var städad och på väg att tömmas redan när låsbytet ägde rum. Bovärden har påstått att systern redan tidigare hade en nyckel.

Inget av detta är bevisat och Anders fotografier visar att lägenheten, tvärtemot vad bovärden och Trygg-Hansa påstår, inte var städad och på väg att tömmas när låsbytet ägde rum.

Mer läsning

Annons