Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklar orsak till färdtjänstbranden

När en färdtjänstbuss plötsligt började brinna på torsdagsmorgonen kunde chauffören ta sig ur fordonet själv, som tur var hade han inga passagerare med sig.
– Börjar det brinna i säten bildas en ganska kraftig rökutveckling och då bör man ta sig ut snabbt, säger Jan Backström, brandinspektör på Nerikes Brandkår.  

Annons

Strax innan branden bröt ut i bussen noterade chauffören att det började ryka under instrumentbrädan. När förarhytten väl stod i brand var chauffören ute ur bilen och kunde föras till sjukhuset med lättare rökskador.

– Otroligt skönt att det inte var kunder i bussen och att det gick bra för chauffören, säger Elisabeth Bystedt, områdeschef på Länstrafiken Örebro.

3 000 resor om dagen

Ungefär 3 000 resor om dagen kör färdtjänst i Örebro län. Det var 18 år sen sist en färdtjänstbuss började brinna i Örebro enligt Elisabeth Bystedt.

– Det fulla ansvaret för trafiksäkerheten har entreprenören. Vi ställer krav på dem, till exempel att alla fordon ska vara utrustade med brandsläckare. Sen är det upp till dem att följa dessa krav, säger Elisabeth Bystedt.

Entreprenören, i detta fall Lindbergs Buss, berättar att de följer de krav som samhället, uppdragsgivare och lagar ställer på dem.

– Vi är skyldiga att följa de regler som uppdragsgivaren sätter upp och utöver det besiktar vi naturligtvis fordonen, säger Patrick Lindberg, vd för Lindbergs buss.

Än så länge vet man inte vad som fick bussen att fatta eld.

– Nu får vi ta reda på om vi behöver ändra några rutiner. Det beror på vad anledningen till branden var. Det kan vara allt från att någon har rökt i bussen till ett elfel, säger Patrick Lindberg.

Inväntar utredningen

I nuläget inväntar Lindbergs Buss utredningen av branden innan de går vidare med ärendet.

– Det är svårt att förebygga sådant här, säger brandinspektör Jan Backström.

Hans tips till chaufförerna på färdtjänst är att ha kunskap om hur man får upp dörrar snabbt och att ha en nödöppning på dörrar till passagerare.

– Rullstolar spänns ofta fast med egna bälten och då kan man ha en bälteskniv i bilen så att man kan lossgöra dem så fort som möjligt. Det bör man också träna på så att man är förberedd om det händer, säger Jan Backström.

Mer läsning

Annons