Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklart om varningssystemet i Rudbeckstunneln fungerar

Efter gårdagens lastbilsolycka ska kommunen undersöka om det nya varningssystemet i Rudbeckstunneln fungerar.

Annons
På måndagskvällen kilades en lastbil fast i Rudbeckstunneln.

I går eftermiddag fastnade ännu en lastbil i den relativt låga Rudbeckstunneln i centrala Örebro. Det är bara en i raden av många lastbilar som kilats fast i tunneln genom åren.

För att få stopp på eländet satte kommunen upp ett nytt varningssystem i januari förra året. Cirka 40 meter före tunneln sitter numera små detektorer med en ljusstråle som bryts om fordonet som passerar är för högt (över 3,4 meter). Vid tunnelmynningen sitter lampor som blinkar om strålen bryts.

Efter gårdagens olycka har flera läsare hört av sig till NA och berättat att systemet fungerar dåligt. Nu börjar även kommunen tvivla.

– Vi pratade om det i morse. Vi är fundersamma om det funkar eller inte. Det har varit ett par olyckor på kort tid nu, säger Thomas Hjelm, ingenjör på gatukontoret.

Under tisdagen eller onsdagen ska tunneln undersökas för att se om den skadades vid gårdagens olycka. Kommunen ska då även kontrollera om varningssystemet fungerar.

Enligt flera läsare sitter detektorerna för nära tunneln så att förarna inte hinner stanna innan det är för sent. Den kritiken tillbakavisar Thomas Hjelm.

– Håller man hastigheten hinner man stanna. Det största bekymret är chaufförena själva. Det finns skyltar som säger vilken höjd som gäller. Det är inga konstigheter.

Är det möjligt att göra tunneln högre?

– Det tror jag inte är tekniskt möjligt utan att bygga en helt ny bro. Det är tjock betong i

botten så det går inte att bara gräva ur.

Maximal höjd i tunneln är 3,4 meter. Vid mynningen sitter varningslampor som ska blinka om fordonet är högre än så.

Mer läsning

Annons