Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olaigatan – ett trafikproblem

Det råder ett visst kaos runt busshållplatsen vid Karolinska skolan på Olaigatan. Bussar ska samsas med bilar, cyklister och gångtrafikanter. Platsen har blivit ett riktigt trafikproblem.

Annons

Det var i mitten av juni som kommunen flyttade busshållplatserna för linjerna 1 och 3, mot Vivalla, Lundby, Brickebacken, Universitetet och Mellringe. Från att ha varit placerade utanför Konsthallen på Olaigatan, är de nu flyttade hundra meter österut till Karolinska skolans utgång. Där ligger de alldeles vid ett övergångsställe och en mittrefug och ställer till problem eftersom det är många människor i rörelse, inte minst skolelever från Karro.

Irriterade bilisterNär bussarna stannar för att släppa av och ta ombord folk så blir det nästan omöjligt för bilister som ligger bakom att köra om. Är det många passagerare som ska på bussen så tar det tid och många bilister blir irriterade. Det händer också att de chansar och kör om bussen till fara för dem som använder övergångsstället.

Dessutom kommer många cyklister från Kanslibron rätt ut på Olaigatan. För chaufförerna blir detta en stressig situation att hantera.

Riskerar att missa byte– Det är en jättekonstig lösning och jag vet inte vem det gagnade att flytta hållplatsen? Det är lika trångt här som vid Konsthallen. Folk riskerar att missa sina bussbyten eftersom det är en bit att gå från de andra hållplatserna, säger chauffören och huvudskyddsombudet Bernt Söderberg, som också tycker att Olaigatan är för trång för busstrafik.

– Inga bussar borde köra där, säger han.

– Vi chaufförer har vårt personalrum i en fastighet vid Järntorget och hinner knappt ta rast. Vi får en en bra bit längre att gå. Är turen sen så hinner vi inte få ut våra raster. Vi har framfört våra klagomål men det finns tydligen inga planer att ändra detta, säger han.

Hållplatserna blir kvarTrots kritiken så tänker inte kommunen ändra hållplatsernas placering. Däremot kommer refugen försvinna.

Enhetschef Jan Persson på Örebro kommuns kollektivtrafikavdelning säger att han inte fått några signaler om bussproblem på Olaigatan. Han säger också att detta är bästa lösningen.

– På Olaigatan är möjligheterna och därmed utrymmet begränsat för busstrafik. Vi har gjort det bästa av situationen.

Hur kommer det sig att ni flyttade hållplatserna vid Konsthallen över huvudtaget? – Det var främst trafiksäkerhetsaspekter men också klagomål från affärsidkare som tyckte att det var trångt och mycket folk vid hållplatsen utanför Konsthallen. Just där är Olaigatan smalare än den är längre ned mot Karolinska.

– Men det pågår ett arbete med hela Norrcity där även kollektivtrafiken är inblandad, alltså inte bara biltrafik. Vi får se vad det ger, säger han.

Åtta stomlinjer

Stadsbussarna i Örebro sköts av Länstrafiken Örebro på uppdrag av Örebro kommun. Linjenätet omfattar åtta stomlinjer och sex övriga stadslinjer.

Bussarna trafikerar Örebro stad, inklusive tätorterna Hovsta, Marieberg och Mosås.

Den 1 april 2010 infördes det nuvarande busslinjenätet.

Tidigare möttes alla busslinjer på Järntorget, där de även väntade in sin avgångstid.

Där skedde även den så kallade samtrafiken, där samtliga bussar i vardera riktning på kvällstid väntade in varandra.

Nu finns i stället ett antal olika bytespunkter: USÖ, Resecentrum, Våghustorget, Järntorget och Konserthuset.

Mer läsning

Annons