Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Om vi gör fel ska vi be om ursäkt"

– Om vi gör fel så ska vi be om ursäkt. Det säger Anneli Moilanen, chef för Försäkringskassan i Örebro.

Annons

Anneli Moilanen vare sig vill eller kan kommentera ett enskilt ärende. Hon kan därför inte diskutera just det som hänt Bo Ekman. Men hon betonar att Försäkringskassan visst kan be om ursäkt.

Händer det ofta att ni ber om ursäkt?– Man kan säga så här, det händer inte ofta att vi gör fel men om vi gör det så ber vi om ursäkt.

Är det handläggaren som ska be om ursäkt?– Ja, eller den som är inblandad i ärendet.

Finns det rutiner för det?– Ja, det gör det. Vi kan till exempel ringa upp en kund och be den om ursäkt eller boka in ett möte. Jag rekommenderar verkligen personliga möten. Det kan ju också hända att man inte förstått ett beslut och då förklarar vi det. Det finns mycket att träffas och prata kring.

Om Försäkringskassan gjort fel och man drabbas ekonomiskt av det, kan man då få någon form av skadestånd?– Ja, det finns möjlighet att begära skadestånd om vi har orsakat skada och man vill ha kompensation. Då kan man skriva till oss och berätta vad vi har gjort och vilken skada vi har orsakat.

Hur ofta händer det?

– Det är väldigt sällan. Jag tror inte vi har haft något sådant fall. Det här behandlas ju också på huvudkontoret.

Vet folk om det här?– Det kan jag inte svara på. Vi informerar om det om vi får ett sådant fall.

Mer läsning

Annons