Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omstridd taxiåkare på väg till Örebro

Taxiförarna i Västerås fick ingen lön till jul. Själv åkte ägaren, Tommy Sunvisson, till Kanarieöarna. Nu tänker han starta ett taxibolag i Örebro.

Annons
TOG SEMESTER. Tommy Sunvisson åkte till Kanarieöarna trots att hans anställda inte hade fått lön. Nu har han planer på att starta ett åkeri i Örebro.

Tommy Sunvisson var den enskilt största åkaren i Taxi Västerås innan han 2014 kastades ut därifrån. Orsaken var en tvist mellan Taxi Västerås och Sunvisson och båda parter har fortfarande ekonomiska krav på varandra.

Ett 40-tal chaufförer som var anställda av Sunvisson drabbades. Den 24 oktober fick de sin sista lön av honom, och när det närmade sig jul åkte han till Kanarieöarna för att vila upp sig.

– Jag jobbar lika bra härifrån, sa Sunvisson till tidningen VLT.

Fackförbundet Transport fick rycka in och via Swedbank ordnade man ett nödlån till några av sina medlemmar för att de skulle kunna klara julen.

Tre av Tommy Sunvissons bolag försattes därefter i konkurs i början av 2015 med cirka fem miljoner kronor i skulder. Konkurserna betydde att den statliga lönegarantin kunde träda in och i förra veckan fick chaufförerna sin första lön på över tre månader.

– Du kan ju tänka dig själv att vara utan lön så länge, säger Anna Ryding, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Västerås.

Nu har Tommy Sunvisson planer på att starta ett åkeri i Örebro. På Arbetsförmedlingens Platsbanken annonserar han om taxiförare till Örebro.

– Det kommer att gå bra, säger Sunvisson om planerna till NA.

Han vidhåller att det var rätt att åka till Kanarieöarna trots att hans anställda var utan lön över jul.

– Kanarieöarna har jag åkt till varje jul så det var inget konstigt. Jag är pensionär och behöver kurera min hälsa, och jag var kontaktbar hela tiden, säger Sunvisson.

Det sista tillbakavisar Anna Ryding. Varken Transport eller taxiförarna fick kontakt med Sunvisson när han var på sin julsemester.

Planerna är nu att starta ett åkeri i Örebro som ska ingå i bolaget Taxi-Kurir. Tommy Sunvisson gissar att minst fyra bilar kommer att rulla här – och det inom kort.

– Vi pratar om dagar eller kanske en vecka säger han.

För att få köra taxi måste ett åkeri få ett trafiktillstånd av Transportstyrelsen. Kravet är bland annat att de som står bakom bolaget har ordning på ekonomin. De får exempelvis inte ha stora skatteskulder eller nyligen ha gått i konkurs.

I Sunvisson International ägs alla aktier av en kompanjon till Tommy Sunvisson. Men tillsammans med kompanjonen tecknar han firma i bolaget, vilket gör att Transportstyrelsen även kommer att pröva Sunvissons lämplighet.

Det är med andra ord mycket tveksamt om bolaget får något trafiktillstånd.

Tommy Sunvisson bor i Skinnskatteberg där han är politiskt verksam socialdemokrat.

Mer läsning

Annons